X-312 Info önskas!!
Re: X-312 Info önskas!!
De X99 jeg har møtt i LYS-regattaer i Norge har ihvertfall ikke hatt noe problem med å plassere seg bra.
Hvis du utelukker X99 bør det heller være pga. komfort.
Med tanke på å "hantera själv" er det ingen fordel med bakkstag. Men se ikke bare på bakkstag eller ikke - se også nøye på hvordan cockpitene på disse båtene er arrangert, f.eks. på hvordan genuavinsjene er plassert. Er det greit å komme til fra rormannens plass ved slag? Eller er det veldig langt frem? (Er det i tillegg bakkstag som skal betjenes samtidig?)
Hvis du utelukker X99 bør det heller være pga. komfort.
Med tanke på å "hantera själv" er det ingen fordel med bakkstag. Men se ikke bare på bakkstag eller ikke - se også nøye på hvordan cockpitene på disse båtene er arrangert, f.eks. på hvordan genuavinsjene er plassert. Er det greit å komme til fra rormannens plass ved slag? Eller er det veldig langt frem? (Er det i tillegg bakkstag som skal betjenes samtidig?)
Hej igen!
Som sagt X-99 är en båt som både är snygg och går fort utav bara den! Min egen uppfattning grundas på det jag har sett av den och då har den haft svårt att segla upp sitt lys. Sedan om den besättningen inte lyckas få ut all båtens potensial, det skall jag låta vara osagt. Men att få den att segla upp sitt lys med en besättning på 3 personer utan några på railen i måttlig till hård vind....hm...det verkar svårt....men i lättvind går den som tåget! Min uppfattning är att det är en suverän kappseglingbåt men kanske inte än lika bra cruiser/racer som också kan vara trygg och bra under en familjesegling. Både 312:an och 302:an verkar vara mer åt det hållet med tanke på vikt/kölprocent.
Mina funderingar alltså: X-båtarna (312 o 302:an) med ett deplacment runt 3-3,5 ton och segelyta på 53 kvm och lystal på 1:16 och 1:17 kontra båtar som Novan, Contrast 33 med deplacement strax över 4 ton och med en segelyta strax över 55 eller 56 kvm men med lystal på 1:15 och 1:16.
Är det någon som har en uppfattning om hur de seglar om man jämför dessa under en tävling?
Hälsningar Putte
Som sagt X-99 är en båt som både är snygg och går fort utav bara den! Min egen uppfattning grundas på det jag har sett av den och då har den haft svårt att segla upp sitt lys. Sedan om den besättningen inte lyckas få ut all båtens potensial, det skall jag låta vara osagt. Men att få den att segla upp sitt lys med en besättning på 3 personer utan några på railen i måttlig till hård vind....hm...det verkar svårt....men i lättvind går den som tåget! Min uppfattning är att det är en suverän kappseglingbåt men kanske inte än lika bra cruiser/racer som också kan vara trygg och bra under en familjesegling. Både 312:an och 302:an verkar vara mer åt det hållet med tanke på vikt/kölprocent.
Mina funderingar alltså: X-båtarna (312 o 302:an) med ett deplacment runt 3-3,5 ton och segelyta på 53 kvm och lystal på 1:16 och 1:17 kontra båtar som Novan, Contrast 33 med deplacement strax över 4 ton och med en segelyta strax över 55 eller 56 kvm men med lystal på 1:15 och 1:16.
Är det någon som har en uppfattning om hur de seglar om man jämför dessa under en tävling?
Hälsningar Putte
Det här får du gärna utveckla för nu hänger jag inte med på vad du menar.Putte skrev: ...
Både 312:an och 302:an verkar vara mer åt det hållet med tanke på vikt/kölprocent.
X-99 ligger ju "emellan" dom här båda när det gäller kölprocenten.
Den största skillnaden gör skicket på botten, besättningen och skick på segel. Det kan ju skilja lite på hårdvindsegenskaper och lättvindsegenskaper, kryss och undanvindar med. Du kommer inte att hitta en båt som alltid går fortare an sina likvärdiga.Putte skrev: Mina funderingar alltså: X-båtarna (312 o 302:an) med ett deplacment runt 3-3,5 ton och segelyta på 53 kvm och lystal på 1:16 och 1:17 kontra båtar som Novan, Contrast 33 med deplacement strax över 4 ton och med en segelyta strax över 55 eller 56 kvm men med lystal på 1:15 och 1:16.
Veldig enkelt sagt så er jeg enig i at LYS-tall for X302 og X312 virker interessante. Jeg ville også satset på det. Det du tenker om X99 i samme sammenheng er nok korrekt vurdert. At X95 skal være så mye dårligere enn 302 og 312 tror jeg ikke på. Men det er vel alltid slik at store regattaklasser (X99) får relativt høye LYS etterhvert.
Hej!
gick lite snabbt....menar kölvikt kontra segelyta givetvis!!
Hoppas att detta nu blev lite tydligare vad jag vill ha fram.........
!
// Putte
Förlåt....SWE54 skrev:Både 312:an och 302:an verkar vara mer åt det hållet med tanke på vikt/kölprocent.
Ja, precis detta är ju något som de flesta som kappseglat ett tag förmodligen känner till och så även jag men.....om man kollar på storleken på båtarna, X-båtarna är ju 30-31 fotare som har samma lystal som 33-34 fotare som generellt har mer segelyta (men kanske inte vikt/segelyta?) och längre vattenlinje som "skall" göra att båten rimligtvis skall gå fortare under "optimala" förutsättningar. Klarar 312 och 302-båtarna att segla upp sitt lystal? Finns det seglare här som sett dessa båtar "live" som har en uppfattning om hur de klarar sig i kappseglingar mot andra båtar? Jag har bara hitills på nätet hittat en 312:a. Den seglas i vättern och i de kappseglingsresultaten verkar det har gått sisådär.....men man har ju inte en aning om vilka sorts förhållande ,precis som SWE54 skriver om, hur de är/har varit?SWE54 skrev:Den största skillnaden gör skicket på botten, besättningen och skick på segel. Det kan ju skilja lite på hårdvindsegenskaper och lättvindsegenskaper, kryss och undanvindar med. Du kommer inte att hitta en båt som alltid går fortare an sina likvärdiga.
Hoppas att detta nu blev lite tydligare vad jag vill ha fram.........
// Putte
Jag tror egentligen inte det ska vara något problem med mätttalen på X-312 och X-302.
Det är väl mest entypsbåtar i aktiva klasser som har relativt höga mättal just för att dom seglas mycket.
X-302 hade jag tittat lite mer på om inte X-99 är ett alternativ, X-302 är något längre än X-312 vilket borde ge lite bättre kryssfart. Den har betydligt mer m2/ton än X-312 vilket borde ge bättre lättvindsegenskaper och så är den lillasyster till X-332 som ju gått ganska bra...
Det är väl mest entypsbåtar i aktiva klasser som har relativt höga mättal just för att dom seglas mycket.
X-302 hade jag tittat lite mer på om inte X-99 är ett alternativ, X-302 är något längre än X-312 vilket borde ge lite bättre kryssfart. Den har betydligt mer m2/ton än X-312 vilket borde ge bättre lättvindsegenskaper och så är den lillasyster till X-332 som ju gått ganska bra...
SWE54 skrev: Du kommer inte att hitta en båt som alltid går fortare an sina likvärdiga.
Instämmer! (Fast förstås, hur var det George Orwell lät grisarna uttrycka det i "Djurfarmen": Vissa djur är mera jämlika än andra.)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Hej,
Jag har en X-312 och kan gärna svara på dina frågor om båten.
Båten är jättebra om man vill kappsegla och semestra. Den har alla trimfunktioner samtidigt som den är ombonad och trevlig innuti. Båten är trygg med stabil gång.
LYS tal är alltid svårt att jämföra pga lättvind/hårdvinds egenskaper. Detta är främst en hårdvindsbåt. Den får riktigt bra fart från 5m/s och ligger vinden över 7m/s seglar den ifrån de flesta med samma LYS.
Maila gärna på olovstendal@hotmail.com med frågor. Jag har för närvarande allt för lite tid för båten och kan därför också ev. vara villig att sälja.
Jag har en X-312 och kan gärna svara på dina frågor om båten.
Båten är jättebra om man vill kappsegla och semestra. Den har alla trimfunktioner samtidigt som den är ombonad och trevlig innuti. Båten är trygg med stabil gång.
LYS tal är alltid svårt att jämföra pga lättvind/hårdvinds egenskaper. Detta är främst en hårdvindsbåt. Den får riktigt bra fart från 5m/s och ligger vinden över 7m/s seglar den ifrån de flesta med samma LYS.
Maila gärna på olovstendal@hotmail.com med frågor. Jag har för närvarande allt för lite tid för båten och kan därför också ev. vara villig att sälja.
Hej! Vad trevligt att få kontakt med någon som äger en X-312:a! Det verkar ju inte finnas så många sådana båtar i detta avlånga land så det var ju det som var förhoppning här på sailguide!
Det låter väldigt bra med en båt som "tål" lite vind, vet dock mer än väl att i lättvind så är/kan det svårt....det är jag van vid, seglar själv Rival 22 idag ! Jepp, jag tar och mailar dig!
Tack alla ni andra som har delat med er av all information.
Hälsningar Putte
Det låter väldigt bra med en båt som "tål" lite vind, vet dock mer än väl att i lättvind så är/kan det svårt....det är jag van vid, seglar själv Rival 22 idag ! Jepp, jag tar och mailar dig!
Tack alla ni andra som har delat med er av all information.
Hälsningar Putte