innerhöjd i Comfort30, Ballad, Joker, Scampi
innerhöjd i Comfort30, Ballad, Joker, Scampi
Har varit o tittat på en joker 30, men det känns som om den har sämre ståhöjd än Ballad och Comforten 30.
Är 1,73 men kan bara stå helt rakt den ca 1 meter in i Jokern, sen längre in så blir det ca 165?.
Har jag rätt eller minns jag fel, har för mig att jag kunde stå raklång ända fram till masten i comforten, Balladen, Scampi
ev var Balladen något lägre takhöjd mot comfort och Scampi.
Inväntar er expertis..............
Ja just en liten fråga till, det fanns inga bottenstockar i Jokern 1970, ska det inte finnas?
Det enda som fanns var 3st 6mm tjocka "spann" som durken låg på?
Är 1,73 men kan bara stå helt rakt den ca 1 meter in i Jokern, sen längre in så blir det ca 165?.
Har jag rätt eller minns jag fel, har för mig att jag kunde stå raklång ända fram till masten i comforten, Balladen, Scampi
ev var Balladen något lägre takhöjd mot comfort och Scampi.
Inväntar er expertis..............
Ja just en liten fråga till, det fanns inga bottenstockar i Jokern 1970, ska det inte finnas?
Det enda som fanns var 3st 6mm tjocka "spann" som durken låg på?
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.
Re: innerhöjd i Comfort30, Ballad, Joker, Scampi
Enligt "500 segelbåtar i test" av Curt Gelin har de ståhöjden
Joker= 165, Ballad= 175, Comfort 30=180 och Scampi=180
Endast Scampi har bottenstockar av dessa
Jo det stämmer väl enligt 5oo båtar i test, som jag också har.
Det jag funderar på är dock ståhöjden inne, strax före skottet under masten, tror inte att siffrorna är det samma där.
Det vara kanske en dåligt formulerad fråga från mig. Tack för infon i alla fall.
Inget livsviktigt, bara jag som funderar på hur det är
Katalita en Joker http://www.kitalita.se/project.htm flik 2002 har något som ser ut som bottenstockar, kanske inte är original?
http://www.kitalita.se/Bilder-02/Kolsvin.jpg
---
Tyvärr har ett fotografi lånats och kopierats in. Detta är inte tillåtet. Däremot går det bra att länka, och bilagan är ändrad till en textlänk /Anders S (MOD).
Det jag funderar på är dock ståhöjden inne, strax före skottet under masten, tror inte att siffrorna är det samma där.
Det vara kanske en dåligt formulerad fråga från mig. Tack för infon i alla fall.
Inget livsviktigt, bara jag som funderar på hur det är
Katalita en Joker http://www.kitalita.se/project.htm flik 2002 har något som ser ut som bottenstockar, kanske inte är original?
http://www.kitalita.se/Bilder-02/Kolsvin.jpg
---
Tyvärr har ett fotografi lånats och kopierats in. Detta är inte tillåtet. Däremot går det bra att länka, och bilagan är ändrad till en textlänk /Anders S (MOD).
Vad gäller Ballad tror jag att 1.75 har man vid masten. Vid nergångstrappan är det högre, jag som är 1.91 kan stå rak med stängd lucka, utan skor.
Min sambo som är 1.70 kan ta en promenad runt i ruffen utan att böja sig.
Men i förpiken vid toalett och garderob är det betydligt lägre höjd, jag gissar på 1.55-1.60.
mvh
david
Min sambo som är 1.70 kan ta en promenad runt i ruffen utan att böja sig.
Men i förpiken vid toalett och garderob är det betydligt lägre höjd, jag gissar på 1.55-1.60.
mvh
david
Även Comfort 30 har bottenstockar. De flesta har 2 stycken, 12 mm tjocka, men det finns andra varianter.Pelle-48 skrev:Enligt "500 segelbåtar i test" av Curt Gelin har de ståhöjden
Boken 500 segelbåtar i test vimlar av fel. Detta är ett slående exempel.
Tack för infon
Som sagt anledningen till frågan är att jag tittat på en Joker, men tycker att den är lite för låg invändigt.
Brendan skulle du välja en comfort 30 i dag om valet stog mellan den och scampin?
Lutar mer åt scampi just nu, känns lite rymligare. Men motorn i förpiken och lång propeller axel är ingen hit.
En ny Ammatör fråga är:
En rigg med 1 eller 2 spridare på ovanstående båtar.
Vad är för och nackdelar med alternativen.
Hoppas att någon orkar ge en förklaring
Som sagt anledningen till frågan är att jag tittat på en Joker, men tycker att den är lite för låg invändigt.
Brendan skulle du välja en comfort 30 i dag om valet stog mellan den och scampin?
Lutar mer åt scampi just nu, känns lite rymligare. Men motorn i förpiken och lång propeller axel är ingen hit.
En ny Ammatör fråga är:
En rigg med 1 eller 2 spridare på ovanstående båtar.
Vad är för och nackdelar med alternativen.
Hoppas att någon orkar ge en förklaring
Jag har haft en accent några år och tyckte nog att motormontaget var brilliant !speed295 skrev:Tack för infon
<snip>
Lätt att komma åt alla delar av motorn, man utnyttjade utrymme som annars är svårt att utnyttja bra,
och man får hela utrymmet under sittbrunnen ( där motorn vanligen sitter på andra båtar) som ett bra stuv.
Den långa axeln är ju bara ett problem om den är böjd - då får den fixas/bytas.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Har haft en Joker som var befriad från bottenstockar.
Jag tycker den funkade ok direkt efter nedgångstrappan men blir snabbt låg föröver (jag är 190cm).
Jag tycker den funkade ok direkt efter nedgångstrappan men blir snabbt låg föröver (jag är 190cm).
Jag är 1.80 och står utan problem i Scampin fram till den lilla knäcken på på taket mitt i salongen.
1 spridar rigg är klart vanligast på Scampin, jag har fått för mej att de från 75 och före är de som har 2 spridarrigg ibland.
Betr. motorns placering så är den väldig lättåtkomlig när den sitter i fram. Däremot är de ganska lågt till tak i förpiken pga av motor.
Det ger också ett väldig utrymme i köket under nedgången. Har själv där en kylbox som rymmer ca 75 liter. Många har även montert kylskåp där.
Det är inte många båtar i denna storleksklassen som det går att montera kylskåp.
/ Tomas
1 spridar rigg är klart vanligast på Scampin, jag har fått för mej att de från 75 och före är de som har 2 spridarrigg ibland.
Betr. motorns placering så är den väldig lättåtkomlig när den sitter i fram. Däremot är de ganska lågt till tak i förpiken pga av motor.
Det ger också ett väldig utrymme i köket under nedgången. Har själv där en kylbox som rymmer ca 75 liter. Många har även montert kylskåp där.
Det är inte många båtar i denna storleksklassen som det går att montera kylskåp.
/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999
Maxi 999
Hur är det med segel nr är det samma som serie nr?
ex
1979 nr 1178 (tilverknings nr)
1980 nr 868 (segelnr)
Båtarna ligger på blocket
Det jag tycker är konstig är att den nyare borde ha ett högre nr? om det nu är samma som tillverknings numret. ?
ex
1979 nr 1178 (tilverknings nr)
1980 nr 868 (segelnr)
Båtarna ligger på blocket
Det jag tycker är konstig är att den nyare borde ha ett högre nr? om det nu är samma som tillverknings numret. ?
Det stämmer inte med tillverkningsnummer och segelnummer på Scampi - jag ser att det är de du har som exempel.
Det finns en matrikel, långt ifrån komplette på http://www.scampiforbundet.se/batregist ... gister.pdf, dock ej årtal.
Har själv tillverkning 10XX någonting (kommer inte ihåg) och 610 i segel på min från -78.
/ Tomas
Det finns en matrikel, långt ifrån komplette på http://www.scampiforbundet.se/batregist ... gister.pdf, dock ej årtal.
Har själv tillverkning 10XX någonting (kommer inte ihåg) och 610 i segel på min från -78.
/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999
Maxi 999