Maxi 38

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Maxi 38

Inlägg av T » ons 12 aug 2009, 17:18

Eilean skrev:T - det blir nog en Southerly 115, sannolikt en mk II som byggdes senare delen av 80-talet.
Det är trots allt det förnuftigaste alternativet om vi inte skulle snubbla på en billig Ovni eller någon udda twin keel/centerbordsbåt i aluminium.
http://www.yachtsnet.co.uk/archives/sou ... ly-115.htm

Jag tyckte Håkan urrade nåt om att dra söderut till rödvinet och de heta köttgrytorna som pannsjonist.
Southerlyn ser helt ok ut tycker jag, särskilt med tanke på hur den är tänkt att användas.
Alubat Ovni är också trevliga båtar, om än med otrevliga priser....

Så Håkan ska skaffa basker och spela boule? Låter väl som ett trevligt liv, som dock kanske utesluter en del SM och 2,8:or..
Men i det livet lär han knappast ha båten fylld av drufsar och drufsor, varken egna eller andras... annat än vid tillfälliga besök från hemlandet. Så varför en 38-fotare med salong, kök, tre hytter och två relaxavdelningar? Han kommer att gå vilse innan han ens hunnit iland...

:o
/T

F Ehn
Silvermedlem

Inlägg av F Ehn » ons 12 aug 2009, 18:07

Eilean skrev:Mitt främsta argument mot en Maxi 38 är rent utseendemässigt. Som god två är att just vid 12 meter går en markant gräns när det gäller hamnavgifter om man seglar söderut.
Min gode man, om tycke och smak skall vi icke träta. Men den fullt riktiga invändningen om >12 meter kan enkelt hanteras, ty denna imponerande längd uppnår flytetyget medelst ett sk hopp-i-land-peke, något man kan ha eller mista.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 12 aug 2009, 19:36

Spontant känns en Maxi 38 för stor (läs för tung...) för semestern men för obekväm för att bo i...
Nu är det rätt långt ifrån mina båtdrömmar men utan ha mycket kött på benen skulle jag titta på en modern däcksalong båt.
Skall man bo i den dag ut och dag in i ur och skur, kanske även på vintern tror jag man uppskattar en riktig hytt.
Så en välseglande DS-båt är mitt tips...

Tjörn Runt är nära nu...

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 12 aug 2009, 20:15

Jag sneglade litet på Maxi 38 på Sailguide båtfakta. Det är ju en ruggigt fin båt, som dessutom fått bra omdöme av både en ägare och besiktningsman. Verkade klara ocean framfart också.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 13 aug 2009, 12:12

Eilean skrev:T - det blir nog en Southerly 115, sannolikt en mk II som byggdes senare delen av 80-talet.
Det är trots allt det förnuftigaste alternativet om vi inte skulle snubbla på en billig Ovni eller någon udda twin keel/centerbordsbåt i aluminium.
http://www.yachtsnet.co.uk/archives/sou ... ly-115.htm

Jag tyckte Håkan urrade nåt om att dra söderut till rödvinet och de heta köttgrytorna som pannsjonist.
Här är en annan seglare som efter att ha dragit jorden runt också tycks landa på slutsatsen att kanalfärder i Frankrike är kulmen på båtlivets fröjder.

"There are, however, interesting insights into social interaction among crews and the people with whom they come into contact. Perhaps the most interesting is that the author, with his wife and loyal crew member having returned through the French inland waterways, decides to sell up and buy a boat more suited to that purpose."

Klippt från sidan: http://myca.org.uk/node/3178

Skriv svar