Försegel t. seacat

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
hag
Erfaren medlem

Försegel t. seacat

Inlägg av hag » ons 27 feb 2008, 07:36

Hej,

Har en Marieholms Seacat med katastrofalt slitet försegel.

Jag är nybörjarseglare och därmed inte så noga med att allt är perfekt. Ett nytt segel (även ett lågpris-märke) tycks kosta en ganska ansenlig del av båtens värde.

- Finns det någon möjlighet att köpa beg segel från annan båttyp (ev med justering?)
- Har någon något tips på något som skulle kunna passa och var jag i sådant fall kan hitta ett sådant? (dvs bra köp-och-sälj site?)

- Om begagnat inte är möjligt, tips/erfarenheter på billiga segeltillverkare?

Väldigt tacksam för tips

/niklas

http://www.sailguide.com/search/infopag ... at_id=1151
http://www.ssf.se/tk/lys/VisaLysdetalj.asp?658

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Försegel t. seacat

Inlägg av Anders S » ons 27 feb 2008, 07:57

hag skrev: - Finns det någon möjlighet att köpa beg segel från annan båttyp (ev med justering?)
http://www.ssf.se/tk/lys/VisaLysdetalj.asp?658
Ett bättre begagnat segel kan mycket väl vara en lösning, men du skall nog inte köpa ett som måste justeras i så fall. På Blocket finns en del segel och de flesta segelklubbar har annonstavlor, forumen har ofta annonstavlor (detta har ett, t ex).

Du vet ju redan en hel del! FL på ditt segel är 6,34 FP är 3,0. Det innebär att i stort sett alla segel på eller strax under dessa mått skulle kunna vara användbara. Här finns en kille som med nicket "matsa" som är mästare på att koka ihop sånt här, och han är dessutom stor Seacat-vän.
Anders S

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » ons 27 feb 2008, 23:41

du får INTE plats med en genua som är 6.34 i förliket. jag minns inte riktigt hur mycket plats det är men mät för säkerhets skull. mät åxå underlik å akterlik. annars är det jävligt stor risk att du får en genua som är alldeles för lång i förliket, så den inte går att hissa, och så är skothornetminst en halvmeter över däck och som då inte passar till skotskenan.
förr fanns det en del som seglade med en neppargenua som var kapad baktill längs akterliket. buken kommer lite långt bak men det är en ganska enkal kapning och inte så dyrbart att få gjort. det är bara att mäta ut hur långt förliket och underliket ska vara och kapa.
annars kan du ju beställa en lågprisgenua från rolly tasker. den går på 2900:- och om du beställer före 9/3 får du 10% rabatt såg jag. men be att få betydligt kraftigare duk för annars pallar den inte när det blåser ordentligt. skickar ett personligt meddelande med mitt telnr ifall du undrar över nåt för då kan du ringa så ska jag hjälpa dej så gott jag kan. jag har ganska bra koll på seacat. med bra segel är det är väldigt trevlig båt. kolla på www.seglingsbilder.se och i bildsökningsrutan skriver du 242. sånt blir man glad av att se :D

Användarvisningsbild
hag
Erfaren medlem

Inlägg av hag » tor 06 mar 2008, 17:09

Stort Tack för svaren!

Mätte upp min gamla genua och den var 5.80 i förliket (!)

(Möjligen är det kanske lite väl kort för att komma över det där j#a mantåget..som nog ska bort...ska mäta och kolla lite.. men hursomhelst en markant skillnad mot de där siffrorna jag hittade på ssf; 6.24)

Lutar nog åt ett rolly tasker, tiden får väl utvisa om jag blir nöjd eller ej - men man kan ju inte annat än vara nöjd med priset iaf.

Användarvisningsbild
hag
Erfaren medlem

Inlägg av hag » tor 12 feb 2009, 07:35

Tänkte bara följa upp denna tråd (tillslut).
Det slutade med att jag köpte ett Rolly Tasker med måtten; FL=5.96, AL=5.91, UL=3,22.
Bad om att få ett 6oz på inrådan, men jag tror de sjabblade till det och gav mig standardtjockleken 5oz ändå, vilket jag inte orkat bry mig om eftersom seglet känns styvt nog som det är. I övrigt fungerade RT/Granselgel finfint.
Men hursomhelst tycker jag det fungerar riktigt bra - är en otrolig skillnad att segla med jämfört med vårt gamla, trasiga i alla fall. Tycker det var prisvärt (2700kr)
Stort TACK Matsa och andra som hjälpt mig med råd och tips!
mvh Niklas
Senast redigerad av 1 hag, redigerad totalt 0 gånger.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tor 12 feb 2009, 22:44

då blir det väl nytt storsegel i år då????

men beställ inte 6.50 i förliket, för då får du bommen i magen :lol:

jag kan kolla med north vad jag har på mitt ifall du ska beställa. jag vet att jag var tvungen att ta kortare förlik än vad som är "tillåtet"

kul att måtten funkade även på din båt/m

Användarvisningsbild
hag
Erfaren medlem

Inlägg av hag » tis 17 feb 2009, 07:27

Ja, vi får väl se hur det blir med den saken :) Tror vi lever med det åtminstone en sommar till. Hursomhelst, det viktiga ang förseglet var precis som du skrev att man inte får plats med ett segel med förlik 6.34. Nu vet jag inte exakt hur mycket töjningsmarginal vi har kvar, men inte är det 3-4 dm i alla fall. Så återigen - Tack - för att du hjälpte mig att inte beställa ett felaktigt.
Ang snubbeltråden så tycker jag nog också att det blev bättre utan det, men det är klart - det är ju inte bara fördelar.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 20 feb 2009, 22:52

jag ringde till north idag och fick måtten på mitt storsegel ifall du ska beställa. jag kunde inte hitta min lapp där jag hade det uppskrivet.
6.40 går dit men inte mer ifall du vill ha bommen ovanför pannan. 6,40 i förliket och 7.00 i akterliket blir helt okej.
du kan kolla bomhöjden på www.seglingsbilder.se och så kika på byxelkroken 2006 bildsida 4 och bildsida 20. båten känner du ju igen så den hittar du lätt bland bilderna.
bommen stryker precis över huvudet och sitter man på en dyna så slår man i huvet om man inte hukar sej :lol:
lagom tycker jag

ps. kom ihåg tjockare segelduk!!!

ps.ps. skulle tro att du har max 1 decimeter kvar ovanför genuan när du hissar den hårt?

ps.ps.ps. ta bort pulpiten åxå så blir det helt underbart enkelt att kliva ombord. riktigt njutbart :D

ps.ps.ps.ps. jag såg att jag bara har 2.93 i bomlik i stället för 3.00 m. vill minnas att det inte får plats 3 meter om man ska ha nåt uthal åxå. du kan se hur långt seglet går på bommen om du kikar på http://www.byxelkroken.nu och klickar på bildarkiv och vidare på byxelkroken 2006. mittbilden på översta raden är jättemörk, men du ser nog lite alla fall? näst sista raden längst till vänster finns en bild åxå. där är inte uthalet helt sträckt, men som du ser är det inte så lång bit kvar av bommen. genuan på den bilden är den som dom tog tillbaka för den duken funkade inte bra i det seglet. har en fock i samma duk och den funkar bra.

lycka till med nya seglet, även om det inte blir i år :D

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » lör 21 feb 2009, 00:21

Matsa, det är skitsnygga segel du har på båten!

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 21 feb 2009, 07:34

ja dom blev riktigt bra, utom den första ljusa genuan som dom bytte ut.
helt underbara att segla med.
tack till anders levander :D

lite kul är det åxå ihop med den risiga båten :lol:

Skriv svar