Bottenstockar Facil 26

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Slåbban
Rookie

Bottenstockar Facil 26

Inlägg av Slåbban » tor 03 apr 2008, 18:56

Undrar om nån på forumet har erfarenhet av att plasta in bottenstockar, min Facil saknar bottenstockar, tänkte ev fixa detta i vår.
/Facil 26 seglare

Facil26_Fin
Guldmedlem

Inlägg av Facil26_Fin » tor 03 apr 2008, 19:24

Har ej tyvärr erfarenhet av detta.

Är dock själv intersserad av möjligt motsvarande projekt

ps. vilken nr har du på båten?
själv har nr. 45 :)

pss. Har du ng bilder på din?
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

Slåbban
Rookie

Inlägg av Slåbban » tor 03 apr 2008, 19:29

Hej!
Jag har Nr 106. Har du bottenstockar i din? Har fått för mig att vissa har det.
/Facil 26 seglare

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 03 apr 2008, 19:35

Det kan man göra, bra om det finns en påtaglig anledning att göra jobbet!

På en båt jag hade tidigare förstärkte jag bottnen med lite bottenstockar och annat fint. Starkt blev det, och också stumt, eller iaf stummare än tidigare. Vid nästa grundstötning fjädrade inte kölpartiet som det gjorde tidigare, och jag fick skador längre bort, där materialet var tunnare.

Då den senare grundstötningen var relativt lätt, är det en bra gissning att förstyvningen inte var enbart av godo.

Om man nu ändock vill göra bottenstockar så är det viktigt att se till så att det blir anliggning av de nya bottenstockarna längs skrovsidan (kölsidan), som ett spant ungefär. Sedan kan man förbinda de två sidorna med varandra. Viktigt att se till så att det blir enbred anslutning längsskrovsidan, inget småduttande.
Glöm föralldel inte våghålen så att vatten kan rinna i kölsvinet. Passar bra att ha dem nere vid de nedre hörnen skorv/kölsvinsbotten, där skall det ändå inte finnas någon vidhäftning.

Man kan göra "spanten" men någon form av skummaterial - det finns remsor, enkelt och bra. "tvärsöver" kan man bygga på en pappskiva om man vill. Det finns de som sågar till en skiva av ply och använder den att plasta kring - går bra, men så småningom ruttnar ply'n (kan ta många år).
Glas och polyester är det givna materialet, epoxi blir dyrt.

Facil26_Fin
Guldmedlem

Inlägg av Facil26_Fin » tor 03 apr 2008, 20:33

Slåbban skrev:Hej!
Jag har Nr 106. Har du bottenstockar i din? Har fått för mig att vissa har det.
Såvitt jag vet och kan se utan att plocka ur inredningen (golvet) så har detta ex tvärgående "stockar" vid kölen.

Men. Märkte när vi lyfte båten att kölen svajade lite. Och när jag sedan tog upp luckor till "kölsvinet" så kunde jag konstatera att det fanns sprickor i de balkar som går tvärs jmf med kölen. Och detta skulle vara ng som man skulle behöva åtgärda. Annars är bottnet helt, inga sprickor och blykölen är oskadd, så inga kraftigare grundstötning iaf.

Men för att komma åt så måste man plocka ut åtminstone golvet och för att få ut golvet så måste man antagligen demontera sgs hela inredningen :(

båten för övrigt är i rätt så gott skick för att vara årsm-78 :)
(är topp-rigg fö.)
Men behöver nog upprustas rätt så ordentligt för att bli i min smak bra.
Fick båten mycket förmånligt, och sätter pengar på utrustning och renovering.
För mej en myckt bra och säker första båt (enligt min mening) :)

Slåbban
Rookie

Inlägg av Slåbban » tor 03 apr 2008, 21:01

Min köl svajade också lite när vi lyfte upp den. Men min saknar bottenstockar.

Ja, hela golvet måste bort. Jag har basinredning i plast, så det blir skära bort med vinkelslipen lite försiktigt.

Vet att vissa Facil 26 har enbart trä i inredningen.

Är annars mycket nöjd med båten. Väldigt fin.
Allt fungerar perfekt.
Solceller skulle sitta fint i sommar.
/Facil 26 seglare

Tobbe
Guldmedlem

Inlägg av Tobbe » fre 04 apr 2008, 13:01

Hej,
Glöm inte att båten inte kan vila direkt på kölen när bottenstockarna plastas in, kölen skall helst hänga fritt så att skrovet får samma form som det har i vattnet.
Att riggen inte är ansatt har också viss betydelse för skrovets form då masten pressar kölen neråt och vanten lyfter bordläggningen uppåt.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 06 apr 2008, 23:17

Och när jag sedan tog upp luckor till "kölsvinet" så kunde jag konstatera att det fanns sprickor i de balkar som går tvärs jmf med kölen. Och detta skulle vara ng som man skulle behöva åtgärda.
Inget ovanligt med sprickor i plastinredning, kan finnas flera förklaringar. Ofta är sprickorna i gelcoaten, som ju inte har någon direkt hållfasthet, medan själva laminatet är helt. Kolla innan större arbeten påbörjas!

- Sedan låter det inte kul med svajköl. Det kan man komma åt med förstyvningar. Var noga med att alla förstyvningar har stor anslutningsyta så att krafterna sprids över ett stort område - speciellt om det är lite mjukt (svajköl) så får det inte bli några skarpa knäcklinjer.

Facil26_Fin
Guldmedlem

Inlägg av Facil26_Fin » mån 07 apr 2008, 05:29

Slåbban skrev:Min köl svajade också lite när vi lyfte upp den. Men min saknar bottenstockar.

Ja, hela golvet måste bort. Jag har basinredning i plast, så det blir skära bort med vinkelslipen lite försiktigt.

Vet att vissa Facil 26 har enbart trä i inredningen.

Är annars mycket nöjd med båten. Väldigt fin.
Allt fungerar perfekt.
Solceller skulle sitta fint i sommar.
Detta ex. har komplett trä-inredning.
Men golvet har ngn "plastat" så om jag skall ha bort det blir det skär-jobb :(

Facil26_Fin
Guldmedlem

Inlägg av Facil26_Fin » mån 07 apr 2008, 05:30

Tobbe skrev:Hej,
Glöm inte att båten inte kan vila direkt på kölen när bottenstockarna plastas in, kölen skall helst hänga fritt så att skrovet får samma form som det har i vattnet.
Att riggen inte är ansatt har också viss betydelse för skrovets form då masten pressar kölen neråt och vanten lyfter bordläggningen uppåt.
Tack för en myckrt!!! bra poäng. Blir alltså inte så lätt.
Har ingen som helst möjlighet att bara "hänga upp" båten :(

Facil26_Fin
Guldmedlem

Inlägg av Facil26_Fin » mån 07 apr 2008, 05:37

Jaramaz skrev:
Och när jag sedan tog upp luckor till "kölsvinet" så kunde jag konstatera att det fanns sprickor i de balkar som går tvärs jmf med kölen. Och detta skulle vara ng som man skulle behöva åtgärda.
Inget ovanligt med sprickor i plastinredning, kan finnas flera förklaringar. Ofta är sprickorna i gelcoaten, som ju inte har någon direkt hållfasthet, medan själva laminatet är helt. Kolla innan större arbeten påbörjas!

- Sedan låter det inte kul med svajköl. Det kan man komma åt med förstyvningar. Var noga med att alla förstyvningar har stor anslutningsyta så att krafterna sprids över ett stort område - speciellt om det är lite mjukt (svajköl) så får det inte bli några skarpa knäcklinjer.
Ok.
Har inte haft möjlighet att inspektera grundligare dessa "sprickor" men skall gör en djupdykning i materialet direkt när jag har möjlighet.

hmh.. "Svaj-köl och svaj-köl" jag använde visst ett inte så passande uttryck.
Diskuterade med ng bekanta seglare nu på vksl. och de menade att en köl alltid om man tar i när man lyfter båten, "svajar" lite?
Och vad jag nu kan komma ihåg så var det detta jag reagerade på när vi lyfte båten.
De var mörkt o blåsigt, samt ösregnade så jag var väl inte så noggrann utan tog bara i när båten svängde.

Får häjp med plastande , har en kompis som påstår sig kunna :) ???

friseglarn
Diamantmedlem

"småskott"

Inlägg av friseglarn » mån 07 apr 2008, 09:29

Om man plastar litet "skott" i kölfickan bör tendensen till "svajköl" upphöra med ett minimum av arbete. Jobbet kan med fördel göras när båten är i sjön... då "hänger" kölen rätt. I min lilla båt har jag två sådana "skott" i kölfickan. Jag har jämfört före och efter. Utan "skott" kunde jag se hur kölen svajade vid upptagning. Efter ser det stumt ut och käns inte heller svajigt. "skotten" sträcker sig självklart inte hela vägen ned därför man vill kunna låta slagvatten rinna obehondrat till länspumpen, lämpligt att ha dem en hand upp från botten så det är lätt att göra grejer därnere. "skotten" är enbart mellan sidorna i kölsvinet och sträcker sig inte upp ur kölfickan. Du kan malla med en pappbit och sedan bygga upp "skottet" till 3-4 mm glasfiber (jag tror jag har 2-3 mm, tunt men det verkar räcka, avståndet är litet) o sedan plasta fast o topcoata. Gissar att det räcker med ett "skott" 1/3 bak från framkant kölsvin... men jag vet inte.

Tobbe
Guldmedlem

Inlägg av Tobbe » mån 07 apr 2008, 12:59

Hej,

Håller på att bygga nya bottenstockar på en Ohlson 8:8 och jag har lite idéer om hur jag skall få kölen att hänga fritt, har dock inte provat ännu så jag får återkomma när jag hittat en fungerande lösning..

Skriv svar