Vill veta mer om \"FINGAL\"

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
björnlen
Rookie

Vill veta mer om \"FINGAL\"

Inlägg av björnlen » sön 27 mar 2005, 12:00

Hej, har köpt en fingal. Vill veta mer om henne än vad som finns här.
Någon som har något tips. Och är det något jag skall vara observant på?
Tacksam för svar.
Björn

LinusA
Platinamedlem

Inlägg av LinusA » tor 05 okt 2006, 23:05

Jag vill också veta mer, är mkt sugen på en Fingal till nästa säsong!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 06 okt 2006, 06:47

Kontakta Stefan Andersson på Fingalklubben. Stefan kan du nå via http://www.maringuiden.se/klubbar/;id=99

tommy

smoegen
Silvermedlem

Inlägg av smoegen » lör 07 okt 2006, 18:46

Hej jag är visserligen ingen Fin-Gal expert men jag ställer gärna upp med vad jag vet.

Vi börjar med namnet.. Båten hette från början Fin-Gal, folkhumorn döpte om henne till Fingal.

Jag fick med en del papper när jag köpte min båt bla en broschyr, där fanns en trevlig logotyp. En tjusig sjöjungfru. Jag lät lokala reklamfirman göra ett par dekaler, den ena pryder nedgångsluckan . Den andra sitter nu baktill på bilen

ang min båt så är hon nr 101 byggd 1966 med segelnr KR 987

ha`t pent Stefan

LinusA
Platinamedlem

Inlägg av LinusA » lör 07 okt 2006, 20:06

toaen skrev:Kontakta Stefan Andersson på Fingalklubben. Stefan kan du nå via http://www.maringuiden.se/klubbar/;id=99

tommy
Tack, ska kolla där. mvh

LinusA
Platinamedlem

Inlägg av LinusA » lör 07 okt 2006, 20:07

smoegen skrev:Hej jag är visserligen ingen Fin-Gal expert men jag ställer gärna upp med vad jag vet.

Vi börjar med namnet.. Båten hette från början Fin-Gal, folkhumorn döpte om henne till Fingal.

Jag fick med en del papper när jag köpte min båt bla en broschyr, där fanns en trevlig logotyp. En tjusig sjöjungfru. Jag lät lokala reklamfirman göra ett par dekaler, den ena pryder nedgångsluckan . Den andra sitter nu baktill på bilen

ang min båt så är hon nr 101 byggd 1966 med segelnr KR 987

ha`t pent Stefan
Bra med dekaler ;)

Är du nöjd med båten? Har du varit i några hårda förhållanden med den?
Seglat henne ensam något?

mvh

smoegen
Silvermedlem

Inlägg av smoegen » sön 08 okt 2006, 12:27

Hej jo jag är förtjust i min Fin-Gal, och vad segling anbelangar så har jag mestadels seglat henne ensam. Köpte den här båten på hösten för tre år sedan.

Det första jag gjorde när hon stod hemma på Smögen var att byta ut inombordsmotorn. Jag lyfte ur en encynlindrig Yanmar beroende på att jag hade en nästan ny Yanmar 2GM20 ståendes.

Sedan fick jag känna lite på henne ifjol sommar, och då det var en riktigt trevlig båt så var det bara dags att sätta igång med att renovera och förbättra.

Vad som har skett hitintills är att ny värmare, dieseltank har installerats. Jag renoverade även överbygget i våras. Den gamla blåa gelcoaten var inte vacker efter 40 år. Jag satte även igen den lilla rutan framtill på ruffen och reparerade sprickor i däcket som löpte mellan infästning till babystag och rutans nederkant. Jag ersatte även babystaget med främre undervant.

Detta med dubbla undervant känns riktgt lyckat, betydlgt trevligare att få runt genuan i slaget nu.

I vinter och vår så hoppas jag på att fixa till en ny pentrylösning, söker även efter en beg alumast som skulle kunna utgöra grundämnet till en ny mast. Den gamla blytunga glasfibermasten skall i så fall få gå i välförtjänt pension. Ha´t pent Stefan

wirre
Silvermedlem

Kolla kölen

Inlägg av wirre » tis 10 okt 2006, 16:29

Hej
Jag borrade ett 5mm hål i underkant av kölen (inplastad blyköl) den första hösten som jag hade båten, ut rann ca en liter illaluktande (ättika) sörja. Jag lät det försänkta hålet vara öppet på vintrarna och på våren plastade jag på ett epoxylock strax innan sjösättning.
Lycka till med din Fingal

wirre

smoegen
Silvermedlem

Inlägg av smoegen » ons 11 okt 2006, 17:47

Hej Wirre, samma pronlem har jag, tror att de flesta Fin-Gal lider av detta. Min gode vän Tommy har haft samma problem på sin storfidra. Han har lagt ned stor möda på att åtgärda detta. Öppnat upp avlägsnat all blöt sand som vår vänner på fisksätra hade runt blyet i kölen.

Själv väntar jag lite med en dylik operation, borrar och dränerar i vinter.

Av ditt inlägg så får jag uppfattningen att du inte längre har din Fin-Gal kvar? Jag är lite nyfiken på vilken båt det kan ha varit samt tillverkningsnr och segelnummer.

Jag har tänkt att lägga upp ett register över de Fin-Gal som fortfarande är i livet.

Med vänlig seglarhälsning Stefan Andersson

wirre
Silvermedlem

Inlägg av wirre » ons 11 okt 2006, 19:26

Hej
Jag sålde båten sommaren -02. Den var byggd -64, det måste ha varit bland det första året dom tillverkades, jag är osäker. Köparen heter Leif Skoog och bodde i Ängelsberg. Han skulle epoxibehandla den och segla ner den till medelhavet, jag vet inte om han kom iväg. Seglnummer var KR S 685, jag vet inte om det stämmer heller.
Jag märkte också en annan svaghet den första sommaren som jag hade den. Dom invändiga röstjärnsinfästningarna en bit ner på skrovet var för svaga, det var ett rf T-stycke (ca 15 cm långt) som var bultat i en liggande glasfiberbalk (stringer) där hade både hålel och glasfibern börjat ge med sig. Jag tillverkade ett extra järn (uppochnervänt Y) där, och drog ner den något och plastade fast den. jag fick då en mycket större anliggningsyta mot skrovet.

Jag flyttade även upp rorkulten (förlängde roderaxeln) så att den kom upp till överkant på bakre sittbrunnssargen, byggde också 2st rejäla öppningar för självlänsen i 2 tum rf. Orginalen tyckte jag var fjuttiga.
Fingal har ju också problem med om man sitter fler än tre personer i sittbrunnen så tar hon in vatten genom orginalsjälvlänsarna, men det tror jag är svårare att åtgärda....

wirre

Skriv svar