Någon som vet något om Hansson 31?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
PC
Platinamedlem

Någon som vet något om Hansson 31?

Inlägg av PC » tis 19 sep 2006, 20:23

http://www.hanssonbatar.se/

Verkar rolig och jag gillar självslående fock.

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » tis 19 sep 2006, 21:16

Båten är en vidareutveckling från Dominant 95, med skrovet som grund och en högre rigg för att få mer fart i lådan i lätta vindar. Jag träffade förra sommaren en ägare av en Hansson och han hade byggt färdigt båten 2003, han var väldigt nöjd med seglingsegenskaperna. Han ville dock satsa på en gennaker till de lättaste vindarna sa han då jag träffade honom uppe i Fjällbacka. Jag har själv en Dominant 78, och jag kan bara säga gott om egenskaperna på den. Jag har själv en gennaker med strumpa, och endast självslående fock.

Ravage
Diamantmedlem

Re: Någon som vet något om Hansson 31?

Inlägg av Ravage » tis 19 sep 2006, 21:54

PC skrev:http://www.hanssonbatar.se/

Verkar rolig och jag gillar självslående fock.
Jo den verkar rolig och ser ut som, och är en spännande båt. MEN priset kontra utförande och inombords utrymme har gjort att den inte blivit en direkt succé. Kostar nästan lika mycket som en First 31,7 som känns betydligt mer komplett och genomarbetad. Personligen älskar jag dock Edwardssons skapelser och tycker även om lite udda båtar. Det ryktas dock om att den skall läggas ner men också att det skall komma ut en större modell. Vi får se om det finns sanning i ryktena.

/Dan

bryggarn
Silvermedlem

Inlägg av bryggarn » ons 20 sep 2006, 07:46

Vet egentligen inte speciellt mycket om den personligen.
Låg brevid en i Smögen förra sommaren.
Båten verkar intressant, men tycker inte de lyckats med överbyggnaden rent estetiskt.
Och man vill ju såklart att den egna båten ska vara en skönhet...
Men den är testad i Segling, tillsammans med Elan 31 och First 31.7. Kan inte säga vilket nummer det var, men gissar på något nummer från 2004/2005.

Som sagt verkar båten mycket intressant, men blev nog lite för dyr för att kunna konkurrera.

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » ons 20 sep 2006, 09:03

bryggarn skrev:Vet egentligen inte speciellt mycket om den personligen.
Låg brevid en i Smögen förra sommaren.
Båten verkar intressant, men tycker inte de lyckats med överbyggnaden rent estetiskt.
Och man vill ju såklart att den egna båten ska vara en skönhet...
Men den är testad i Segling, tillsammans med Elan 31 och First 31.7. Kan inte säga vilket nummer det var, men gissar på något nummer från 2004/2005.

Som sagt verkar båten mycket intressant, men blev nog lite för dyr för att kunna konkurrera.
Helt sant, trots att den var billigast var den för dyr i jämförelse till vad man fick för pengarna. Hansson gjorde överbyggnaden och däcket och Edwardsson det andra. Det finns en man som bygger en Dominant 120, bygget har dragit ut på tiden men bör snart vara klart. Han har sålt sin Dominant 105:a ganska nyligen.

Skriv svar