Segla lys med en 2.4 / Minitolva?
Segla lys med en 2.4 / Minitolva?
Är det möjligt och vad har de för LYS?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
At segla LYS med en 2.4 är da möjligt, men sikkert inte någon positiv upplevelsa.
2.4 är en Int. klassebåt. I Danmark har den et handicaprating på DH 894,8 sekund/sjömil. Om du tittar på tex en StorTriss har den utan spinnaker et DH mät på 854,8 sekund/sjömil och LYS 0,86. Då vill jag tro att 2.4 vill hamne på LYS kring 0.75-0.80 och då blir det svårt bare att gennemföre innom tidsfristen på en LYS-segling.
2.4 är en Int. klassebåt. I Danmark har den et handicaprating på DH 894,8 sekund/sjömil. Om du tittar på tex en StorTriss har den utan spinnaker et DH mät på 854,8 sekund/sjömil och LYS 0,86. Då vill jag tro att 2.4 vill hamne på LYS kring 0.75-0.80 och då blir det svårt bare att gennemföre innom tidsfristen på en LYS-segling.
Steen
Danmark
Danmark
OK, men det var intressant, var lite nyfiken på hur det skulle fungera. Men det låter väl inte som nån bra idé. Bäst att segla mot andra 2.4:or alltså.Steen skrev:At segla LYS med en 2.4 är da möjligt, men sikkert inte någon positiv upplevelsa.
Det var länge sen, men jag provade en sån ett par ggr för kanske 15 år sen. Var väl rätt skoj vill jag minnas. De är ju billiga idag och man skulle ju kunna ha ett par st för lek/tävling kompisar emellan när andan faller på
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Du har ju optimisten, den har väl 0,79 i lys eller liknande.Seglaren skrev:OK, men det var intressant, var lite nyfiken på hur det skulle fungera. Men det låter väl inte som nån bra idé. Bäst att segla mot andra 2.4:or alltså.Steen skrev:At segla LYS med en 2.4 är da möjligt, men sikkert inte någon positiv upplevelsa.
Det var länge sen, men jag provade en sån ett par ggr för kanske 15 år sen. Var väl rätt skoj vill jag minnas. De är ju billiga idag och man skulle ju kunna ha ett par st för lek/tävling kompisar emellan när andan faller på