Bka
Hjälp Facil 355 XO
Hjälp Facil 355 XO
Jag tror att jag är intresserad av Facil 355 XO. Då båten är så pass ovanlig har det visat sig svårt att hitta informaton. Finns det någon som vet något om styrkor, svagheter, fördelar, nackdelar; tacksam för ett inlägg
Bka
Bka
Utan att ha någon erfarenhet av båten tror jag det är en kanonbåt.
En segelbåt för seglare helt enkelt!
Facil 355 XO blev ju senare Arcona 355 som fortfarande tillverkas och bara det är väl ett kvalitetsbetyg?
Har bekanta som ägen en annan Facil som är nöjda men mer vet jag inte.
Lycka till /
En segelbåt för seglare helt enkelt!
Facil 355 XO blev ju senare Arcona 355 som fortfarande tillverkas och bara det är väl ett kvalitetsbetyg?
Har bekanta som ägen en annan Facil som är nöjda men mer vet jag inte.
Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Jag utgår ifrån att du kollat på bla sailguide och Facilklubben men annars kommer länken här:
http://hem.passagen.se/facil/
http://hem.passagen.se/facil/
Håkan

Stämmer det verkligen?Larsarc skrev:Arcona 355 har samma skrov som Facilen men bl a annan överbyggnad och lägre rigg. Facilen har rykte om sig att vara ordentligt överriggad, men jag har bara seglat en Arcona 355. Det är en riktigt trevlig båt, och den är definitivt inte underriggad.
/Lars
Alla data jag har sett är identiska.
Nu spelar det ingen roll, båda är mycket bra seglare.
Mvh /
Håkan

-
Richard
Re: Hjälp Facil 355 XO
Hej !bka skrev:Jag tror att jag är intresserad av Facil 355 XO. Då båten är så pass ovanlig har det visat sig svårt att hitta informaton. Finns det någon som vet något om styrkor, svagheter, fördelar, nackdelar; tacksam för ett inlägg![]()
Bka
Jag har en Facil 355XO och är supernöjd. Vi ägde tidigare en Express och fuskade med att gasta på längre tävlingar på en Arcona 355. Vi ville ha lika rolig segling som Expressen, men bättre komfort och blev som sagt mycket glada ägare av Facil 355XO.
Båten har ett oerhört vitt register från kappsegling till cruising, från lätt till hård vind. När vi familjeseglar kör vi oftast med självslående fock och jag tycker att det är rolig segling i alla väder. Jag håller inte alls med om att den är vek, vi har seglat från 0 till 16 m/s och jag tycker att man har chans att vinna i alla vindar. Man bär genua 1 (i tung duk) upp till cirka 8-10 m/s.
Vad är då svaga sidor? Jag vet inte riktigt, båten är oerhört stabilt byggd, tål tuffa tag och grundkänningar. Om jag skulle ge några råd, så kolla däcket där vanten sitter, där har jag sett sprickbildningar på några ex. Har även sett båtar där teaken i sittbrunnen har börjat lossna, vilket innebär att man måste återmontera med silikon eller liknande.
Min mail är : richard.jonsson@agio.se, hör gärna av dig med frågor.
Hälsningar Richard
-
Gäst
-
Gäst
Svar till Håkan:Stämmer det verkligen?
Alla data jag har sett är identiska.
Nu spelar det ingen roll, båda är mycket bra seglare.
Jag har inte kontrollerat data. Jag återger endast vad en representant för Arcona svarade på frågan under en båtmässa för några år sedan. Enligt honom var däcket , sittbrunnen och inredningen till stora delar omgjorda och riggen 1, 5 meter lägre. Hur mycket mitt sviktande minne sedan förvanskat denna information kan jag inte riktigt svara på ...
Jag skulle inte heller bli förvånad om båda båttyperna har levererats med olika riggar under åren de tillverkats. Sedan har vi ju också olika uppfattning om vilka egenskaper vi vill ha hos en båt. En del tycker kanske att båten är överriggad andra älskar den. En testsegling i lite busväder kan rekommenderas. Det avgör om egenskaperna är de man vill ha.
/Lars
-
Gäst
-
Gäst
Facil 355XO och Facil 35 är helt olika båtar
Facil 355XO och Facil 35 är helt olika båtar. Det skiljer säkert 10 år mellan dessa konstruktioner och dessa skall inte förväxlas. Således har inte Contrast 36 och Facil 355 XO något med varandra att göra.Anonymous skrev:Tanken bakom är inte speciellt avancerad.Anonymous skrev:
Och?
Stämmer det att Contrast 36 har samma skrov som de två andra fins det säkert egenskaper som kan överföras och som därmed blir av intresse för frågeställaren.
Hänger du med?//Johan.
Beträffande riggen så har Arcona 355 och Facil 355 XO samma rigg och segelytor. Sedan skulle jag vilja dementera att båten är vare sig över- eller underriggad. Riggen är avpassad, så att båten blir rolig i lättvind, utan att bli trögjobbat i hårdare väder.
-
Gäst