Tjenare !
Jag har seglat massor med seacat under flera år. Båten är ju inte stor men klarar duktigt med vind då den har en riktig köl. Har varit med några gånger när den tagit in vatten i ruffen. När man är 15år så var det kul att luta, att båten inte gick så fort framåt var inte lika viktigt. Såg man kölen över vatten ytan var dagen gjord.
För att kunna segla båten i alla väder är det viktigt att kunna variera segel ytan. En stormfock är nästan ett måste om man skall ut i hårt väder. Det går att segla på storen men det är svårt och nästintill omöjligt att kryssa. Därför behövs stormfocken. Det är också viktigt att kunna reva ner storen.
Vidare skulle jag göra en ordentlig kontroll av självlänstarna som oftas ligger i vatten och rostar därmed sönder.
Båtarna har ju väldans många år på nacken, jag har varit med om att hjärtstocken gått av. Hjärtstocken har en insvarvad midja sim sitter uppe i båten. Tanken är att den skall gå av i båten så att rodret sitter fast. Vidare brukar nedre roderfästet vara en svag punkt.
Elsystemet är synerligen enkelt på dessa båtar. Vi hade batteriet monterat i SB stuv. Två 6kvm sladar fram till elbanelen som satt monterad i SB fack.
Om du inte är hemma på el så måste du läsa på innan du sätter igång. Det är synnerligen viktigt att du säkrar av allt. Annars kan man uppleva otrevliga saker.
Lycka till !
/ Plarsa
http://rival22.plars.org
Min lilla seacat...
-
matsa