Junker 22 rigg-frågor samt en motorfråga
Junker 22 rigg-frågor samt en motorfråga
Lite saker jag undrar för framtida val bara...
Det sitter en trärigg på vår Junker 22 av årsmodell -72 (tror jag). Någon som vet om detta är standard eller är den bytt? Finns det några nackdelar med trämast?
Storseglet vi har är riktigt sunkigt (mögligt och slitet) så vi letar nytt. Vi har kommit över segel till en stortriss, vilka dock befinner sig ca 60 mil härifrån. Är det idé att ta dem hit eller kommer det med största sannolikhet inte passa?
En annan fråga angående utombordaren. Har en ganska fräsch Mercury 4HK 2taktare som går bra och så, men propellern går över vattenytan ganska ofta i hög sjö så den varvar ur stundtals. Är detta möjligen skadligt för motorn och bör undvikas till varje pris? I så fall kan det göras på något annat sätt än att man helt enkelt undviker sådan sjö?
Tacksam för svar
/Linus
Det sitter en trärigg på vår Junker 22 av årsmodell -72 (tror jag). Någon som vet om detta är standard eller är den bytt? Finns det några nackdelar med trämast?
Storseglet vi har är riktigt sunkigt (mögligt och slitet) så vi letar nytt. Vi har kommit över segel till en stortriss, vilka dock befinner sig ca 60 mil härifrån. Är det idé att ta dem hit eller kommer det med största sannolikhet inte passa?
En annan fråga angående utombordaren. Har en ganska fräsch Mercury 4HK 2taktare som går bra och så, men propellern går över vattenytan ganska ofta i hög sjö så den varvar ur stundtals. Är detta möjligen skadligt för motorn och bör undvikas till varje pris? I så fall kan det göras på något annat sätt än att man helt enkelt undviker sådan sjö?
Tacksam för svar
/Linus
Undvik sådan sjö.
Närå, har du lång eller kort rigg på motorn?Om du har lång rigg så får du leva med det där tror jag,jag hade utombordare på min viggen och man fick sänka farten,anpassa den efter sjön sas.Bra är det väl aldrig att motorn skenar,men dom tål ganska mycket.
Jag tror inte du behöver vara orolig för det.
Segla istället när det är hög sjö,reva så du inte har för mycket uppe ifall det friskar i.Det kan ligga hög sjö kvar ganska länge efter att det \"varit\" blåsigt men med bra vindar och med segel kan du få en skön resa ändå.
Mvh
Urban
Närå, har du lång eller kort rigg på motorn?Om du har lång rigg så får du leva med det där tror jag,jag hade utombordare på min viggen och man fick sänka farten,anpassa den efter sjön sas.Bra är det väl aldrig att motorn skenar,men dom tål ganska mycket.
Segla istället när det är hög sjö,reva så du inte har för mycket uppe ifall det friskar i.Det kan ligga hög sjö kvar ganska länge efter att det \"varit\" blåsigt men med bra vindar och med segel kan du få en skön resa ändå.
Mvh
Urban
Mariage
"Jag är för dödstraff. De som har begått fruktansvärda brott måste få ett passande straff. Så de lär sig till nästa gång".
Britney Spears
"Jag är för dödstraff. De som har begått fruktansvärda brott måste få ett passande straff. Så de lär sig till nästa gång".
Britney Spears
Lång eller kort rigg på motorn? Jag antar att det menas längden ner till propellern. Den är vad den är i detta fall. Vet inte om den är lång eller kort, men jag har inget att göra den längre med i alla fall.Mariage skrev:Undvik sådan sjö.
Segla istället när det är hög sjö,reva så du inte har för mycket uppe ifall det friskar i.Det kan ligga hög sjö kvar ganska länge efter att det "varit" blåsigt men med bra vindar och med segel kan du få en skön resa ändå.
Mvh
Urban
Tack för svar!
/Linus
-
Gert
Re: Junker 22 rigg-frågor samt en motorfråga
Som sagt...LinusA skrev:Det sitter en trärigg på vår Junker 22 av årsmodell -72 (tror jag). Någon som vet om detta är standard eller är den bytt? Finns det några nackdelar med trämast?
Jag har ett storsegel till min Misil som kan passa, men kontrollmåtta för säkerhets skull. Det finns i Stockholm.
Skicket är OK, men du kan få det till ett bra pris. Sök i forumet för mer info. Din namne som ckså behövde ett nytt storsegel till sin J22 har inte riktigt kommit till skott, så först till kvarn...
Trämast.
Fördel, den är snygg att se på. Du har den redan, en ny mast kostar pengar.
Nackdel, underhållskrävande, tyngre än aluminiummast (dock ganska marginellt om den är lådlimmad och inte massiv)
Om den är original eller inte vet jag ej.
Alla borde ha skägg
Ja den tråden skumläste jag alldeles nyss. Jag är helt klart intresserad av seglet, jag hör av mig om det blir aktuellt.Misil no87 skrev:Som sagt...LinusA skrev:Det sitter en trärigg på vår Junker 22 av årsmodell -72 (tror jag). Någon som vet om detta är standard eller är den bytt? Finns det några nackdelar med trämast?
Jag har ett storsegel till min Misil som kan passa, men kontrollmåtta för säkerhets skull. Det finns i Stockholm.
Skicket är OK, men du kan få det till ett bra pris. Sök i forumet för mer info. Din namne som ckså behövde ett nytt storsegel till sin J22 har inte riktigt kommit till skott, så först till kvarn...
MVH Linus
Tack, ska kolla upp det....problemet är att motorn stundtals kom så långt ner att den snuddade vattenytan. Om den satt lägre skulle den hamna under vattenytan vilket kanske inte är så bra? (återigen: jag vet inget om motorerGert skrev:Montera ett höj- och sänkbart motorfäste för utombordaren på akterspegeln. Sådana fästen finns i alla båttillbehörsbutiker!
Tyvärr ett typiskt problem när det gungar och du har utombordare.LinusA skrev:Tack, ska kolla upp det....problemet är att motorn stundtals kom så långt ner att den snuddade vattenytan. Om den satt lägre skulle den hamna under vattenytan vilket kanske inte är så bra? (återigen: jag vet inget om motorerGert skrev:Montera ett höj- och sänkbart motorfäste för utombordaren på akterspegeln. Sådana fästen finns i alla båttillbehörsbutiker!)
Kolla rigglängden och köp en med längre rigg om du har en kort.
Har själv ibland fått ställa mig längst bak på vår förra båt (H-båt) för att få ned motorn med följden att den dränks i vågorna.
Men nu gick vi inte för motor så mycket i hög sjö så vår motor höll...
Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå
-
Nils Nobbing
Har du något rev på seglet förresten? Vad skulle priset kunna bli?Misil no87 skrev:Som sagt...LinusA skrev:Det sitter en trärigg på vår Junker 22 av årsmodell -72 (tror jag). Någon som vet om detta är standard eller är den bytt? Finns det några nackdelar med trämast?
Jag ska upp till sthlm om en dryg månad...
Ja, det finns ett rev i seglet (en rad alltså).
Klassmärke enligt bilden.

Skicket är som sagt OK, det är varken trasigt eller i kanonskick, utan någonstans mitt emellan.
Vi kan nog komma överens om ett pris som känns lagom för dig.
Det som saknas är travare till mastrännan, de använder jag till mitt nya segel. I övrigt skall allt finnas inkl lattor (ej fullängd)

Skicket är som sagt OK, det är varken trasigt eller i kanonskick, utan någonstans mitt emellan.
Det som saknas är travare till mastrännan, de använder jag till mitt nya segel. I övrigt skall allt finnas inkl lattor (ej fullängd)
Alla borde ha skägg
Ok, men travare har vi redan till de gamla seglet, de måste ju funka?Misil no87 skrev:Ja, det finns ett rev i seglet (en rad alltså).
Jag kommer till stockholm om en månad som sagt. Jag hör av mig i god tid.
mvh
-
Gäst