Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Gasten
Är nybliven Swede 38:a ägare. Önskar gärna mer upplysningar om hur viktiga backstagen är för att (1) behålla masten (2) segla fort/högt
Finns det någonstans på nätet info om hur man bäst trimmar masten med backstag?

-
T/
På
http://www.gransegel.se/ under rubriken Granboken finns en del om backstag.
Backstagen känns viktiga för att behålla masten uppe, särskilt på undanvind och framförallt under gippar. Men när jag pratade med en tekniker på Selden berättade han att man trots ivriga försök inte lyckats segla av masten på en Twostar 36, som ju också har raka spridare och backstag.
På kryss är backstagen mindre viktiga ur masthaverisynvinkel men desto viktigare när det gäller höjd och fart. Men man får inte förledas att tro att det alltid gäller att krana hem så mycket som möjligt. Man måste anpassa förstagsspäningen (och även fallspänning) till rådande vind och sjö.
/T
-
Håkan
- Diamantmedlem
Vi har en Diva 399 och gör så här:
(Vi har svepta spridare och bactstag, det har ni också?)
Familjesegling <10m/s:
Vi har checkstay kopplade till genua-skenan och fäst backstagen i två punkter i relingslisten. Två punkter för att sprida lasten samt block för att spänna upp det lite för hand. Till det har vi snabbkoppling för att enkelt kunna flytta tillbaka backstaget till sin ursprungliga position.
I detta läge för vi bara fock och ej gennaker / spinnaker
Familjesegling >10m/s:
Koppla backstagen till dess ursprungliga plats, ta två rev i storen och spänn bägge backstagen så slipper du dem.
Genua, gennaker eller spinnaker segling:
Backstag i ursprunglig position
Vi har fått göra nya backstag (kortare) för att det skall funka och placerat dem så långt bak det går utan att påverka storen på undanvind.
Vi har inte sett någon mekanisk påverkan ännu.
Risken att skada masten uppskattar jag till obefintlig då jag seglat tex X-99 i hård undanvind med spinnaker där storskotan skötte även backstagen (dvs släpper lovarts backstag, gippar storen för att sen ta hem det nya backstagen).
Det du framförallt tappar är kryssegenskaperna i hård vind men då kan du alltid välja att koppal dem ifall du orkar.
Om detta funkar på er båt kan inte jag svara på men det funkar för oss.
Har du frågor så återkom.
Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå