Så mycket synpunkter från folk som inte vet.
Det går så mycket rykten men det mesta är just rykten!
Jag har själv en Diva 399 och vi har inga kvalitetsproblem än så länge...
Fakta i frågan är att några båtar på 80-talet hade dålig eller inte så bra kölinfästning men det är åtgärdat nu (vår båt är ifrån -93)
Passar båten er så se till att kolla upp historik om båten och besikta den, lyfter en besiktningsman upp båten ser han snabbt om den är OK eller ej. Helst skall han/hon ha besiktat en Diva förut för att nåt att jämföra med.
Mina erfarenheter gäller 399 men 35 kom först -86 så då hade man säkert lärt sig läxan och gjort det rätt.
Som sagt, smaken är som baken, vi sökte en stor, snabb båt för upp till två familjer men som kan seglas ensam och vi är nöjda med vårt köp.
Visst kan du inte matcha en X-99 på kryss men kommer du in till en naturhamn med en båt som är över 12m lång men endast 3m väcker man uppmärksamhet bland övriga badkar!
Sen får du betänka om du skall kappsegla seriöst men då gäller ju endast entyp och X-99 är en mycket trevlig båt som seglar gudomligt men den är helt öppen inuti.
Lycka till
Diva 35?
Håkan,Håkan skrev:Visst kan du inte matcha en X-99 på kryss men kommer du in till en naturhamn med en båt som är över 12m lång men endast 3m väcker man uppmärksamhet bland övriga badkar!
Lycka till
Om jag inte missminner mig helt så har Diva 399:an 1,25 i lystal precis som X99:an. Med tanke på hur 399:an är utformad borde väl just kryssen vara den bog där Divan har mest fördel kontra X99:an. Är lystalet mellan dem inte rättvisst eller på vilken bog skulle isåfall Divan gå snabbare än X99:an för att kompensera för att X99:an går bättre på kryssen ?
/Dan
Halvvind !!Ravage skrev:Håkan,Håkan skrev:Visst kan du inte matcha en X-99 på kryss men kommer du in till en naturhamn med en båt som är över 12m lång men endast 3m väcker man uppmärksamhet bland övriga badkar!
Lycka till
Om jag inte missminner mig helt så har Diva 399:an 1,25 i lystal precis som X99:an. Med tanke på hur 399:an är utformad borde väl just kryssen vara den bog där Divan har mest fördel kontra X99:an. Är lystalet mellan dem inte rättvisst eller på vilken bog skulle isåfall Divan gå snabbare än X99:an för att kompensera för att X99:an går bättre på kryssen ?
/Dan
Diva'n har 0,95 meter mere vattenlängd. Men Diva:n har inte mycket segel at göre gott med.
Diva = 61 kg / m2 segel
X-99 _ 46 kg / m2 segel
Tillmed är X-99 mere flatt i botten.
Halvvind på distans måste väre Diva:n favorit.
Steen
Danmark
Danmark
Alldeles riktigt Steen
Skall du kappsegla på tex bana så går X-99 mycket högre, kanske 35 grader mot vind och länsar du planar den lätt.
Den är mao en suverän kappseglingsbåt!
(Har själv kappseglat VM i X-99)
Divan är mer en snabb familjebåt med komfort och trygg men snabb gång, rör sig värdigt i sjön och inte stampigt som en X-99.
Bägge två är underbara båtar att segla men med helt olika komfort.
Vi har för dåliga segel för att segla upp till LYS på korta banor men rent praktiskt på seglingssemetern har jag blivit omseglade av en båt det senaste två åren. Vi hade två små barn ombord, två rev i storen och självslående fock då en Carrera Helmsman (eller var det en Cayenne) kryssa om oss med fulla ställ i +10m/s. Det sved men inte så mycket...
Mvh / Håkan
Skall du kappsegla på tex bana så går X-99 mycket högre, kanske 35 grader mot vind och länsar du planar den lätt.
Den är mao en suverän kappseglingsbåt!
(Har själv kappseglat VM i X-99)
Divan är mer en snabb familjebåt med komfort och trygg men snabb gång, rör sig värdigt i sjön och inte stampigt som en X-99.
Bägge två är underbara båtar att segla men med helt olika komfort.
Vi har för dåliga segel för att segla upp till LYS på korta banor men rent praktiskt på seglingssemetern har jag blivit omseglade av en båt det senaste två åren. Vi hade två små barn ombord, två rev i storen och självslående fock då en Carrera Helmsman (eller var det en Cayenne) kryssa om oss med fulla ställ i +10m/s. Det sved men inte så mycket...
Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå
-
Gäst
Det är kul att så många ”vet” eller ”har hört” så mycket om Divorna.
Har ni läst er fram till detta eller? Det ni borde göra är att prata med några som seglar Diva.
Ring eller maila till någon Divaägare som ni hittar på Divaforbundet.se. Vi gillar att prata om våra båtar.
Det är inte något fel på kölen. Om man ska ha en båt för att gå på grund med ska man ha en långkölad typ gammal Halberg Rassy eller IF-båt.
Vi Divaägare vet att konstruktionen fortfarande är modern efter 20 år.
Divan är en av det snabbaste familjebåten i storleksklassen.
Nöjd Diva35 ägare sedan många år
Johan
Har ni läst er fram till detta eller? Det ni borde göra är att prata med några som seglar Diva.
Ring eller maila till någon Divaägare som ni hittar på Divaforbundet.se. Vi gillar att prata om våra båtar.
Det är inte något fel på kölen. Om man ska ha en båt för att gå på grund med ska man ha en långkölad typ gammal Halberg Rassy eller IF-båt.
Vi Divaägare vet att konstruktionen fortfarande är modern efter 20 år.
Divan är en av det snabbaste familjebåten i storleksklassen.
Nöjd Diva35 ägare sedan många år
Johan