Hej seglar vänner.
Jag har en stortriss som fästet på bomen som sitter fast i masten har gått sönder, det skramlar inuti bomen. Den sidan som fästet skall vara på är nitad och jag har borrat bort nitarna men har problem med att få bort delen för att få ut det som skramlar, det ser ut vara en bult med en fjäder på som jag kan se i hålet på bomen, någon som har öppnat en bom? Se bilden på fästet som sitter i masten, någon vet hur bomen skall fästas i masten?
Tillsaken hör att jag har fått båten så jag har ingen aning om hur det skall se ut.
Tack på förhand
Bom till stortriss
Bom till stortriss
- Bilagor
-
- CAM00261.jpg (18.95 KiB) Visad 4738 gånger
Re: Bom till stortriss
Har du ingen bild på bommen också så man kan se hur det ser ut nu?
Det skall funka med att borra ut nitarna. Se till att de är helt borta från hålet. Misstänker du att något är löst så håll till på ett ställe där du kan fånga upp eventuellt lösa delar.
Utan att veta hur fäste etc ser ut; sitter delarna ihop kan oxid vara en bov i dramat. Värm i så fall röret röret försiktigt så släpper det nog med ett kraftigt knäpp efter ett tag.
Alla borde ha skägg
Skall fixa en bild på masten också, återkommer.
Tack skall försöka gräva lite så att det inte sitter några rester kvar i hålen, kanske också som ni skrev värma om jag fortfarande inte får loss den, vill ju inte "banka" för hårt..caveman skrev:Det skall funka med att borra ut nitarna. Se till att de är helt borta från hålet. Misstänker du att något är löst så håll till på ett ställe där du kan fånga upp eventuellt lösa delar.