Nordisk folkbåt
Nordisk folkbåt
Hej!
Jag är ny här då jag nyligen har blivit ägare till en Nordisk Folkbåt. Den har tidigare varit min farfars och har förfallit lite på senare år.
Jag och en vän har därför bestämt oss för att ägna sommaren åt att renovera den till bättre skick. Då föddes också en tanke/dröm om att segla jorden runt om några år.
Så min fråga till er är helt enkelt: Är det rimligt att vi satsar på att använda folkbåten för att göra vår resa?
Jag är ny här då jag nyligen har blivit ägare till en Nordisk Folkbåt. Den har tidigare varit min farfars och har förfallit lite på senare år.
Jag och en vän har därför bestämt oss för att ägna sommaren åt att renovera den till bättre skick. Då föddes också en tanke/dröm om att segla jorden runt om några år.
Så min fråga till er är helt enkelt: Är det rimligt att vi satsar på att använda folkbåten för att göra vår resa?
Re: Nordisk folkbåt
hej
Jag har inte så stor koll på nordiska folkbåten ,men känslan säger mig att det inte är någon typisk långseglare,den passar nog bäst för inomskärs segling,ganska trång båt med lite stuv, samt en ganska stor sittbrunn ,utan självläns ??
Inga mantåg heller och svårt att röra sig på däcket.Nog bättre att satsa på lite skärgårdssegling
//Johan
Jag har inte så stor koll på nordiska folkbåten ,men känslan säger mig att det inte är någon typisk långseglare,den passar nog bäst för inomskärs segling,ganska trång båt med lite stuv, samt en ganska stor sittbrunn ,utan självläns ??
Inga mantåg heller och svårt att röra sig på däcket.Nog bättre att satsa på lite skärgårdssegling
//Johan
fotboll47 skrev:Hej!
Välkommen till forumet!
Givetvis kan man segla jorden runt i en Nordisk Folkbåt. Däremot är det inte den lämpligaste båten, kanske inte ens lämplig alls. En av de stora svagheterna är att sittbrunnen är öppen och båten kan vattenfyllas den vägen.
Men bara så du vet: En av världens tuffaste folkbåtar finns här: http://www.jesterinfo.org/jester.html , men den har också haft ett par av de tuffare skepparna som "husse". Den är också byggd på ett annat sätt än våra Nordiska folkbåtar och det är ganska långt mellan en sliten Nordisk Folkbåt och en båt som liknar Jester, är stark som Jester och tät som Jester.
Jag tycker du skall vakna ur just den drömmen, gäspa litet, dra (båt)täcket litet högre upp, och drömma en behändigare dröm, nämligen att du och din vän reparerar och fixar till arvebåten så den blir en gångbar kustseglare. Sedan kommer ni båda att få de erfarenheter som behövs för att fatta ett informerat beslut om vilken båt som passar för den litet större drömmen...
Anders S
Tack för svaren!
Självklart måste vi ägna en hel del tid åt att förbättra vår segelkunskap etc. Dock kanske det kan vara bra att byta båt relativt snart så att kan fortsätta drömma och lära oss den båten utantill.
Vilka båtar kan vara lämpliga? Vår budget för båtköp är ganska stram tyvärr, men vi har surfat runt lite och tittat på Albin Vega och RJ85 i första hand.
Självklart måste vi ägna en hel del tid åt att förbättra vår segelkunskap etc. Dock kanske det kan vara bra att byta båt relativt snart så att kan fortsätta drömma och lära oss den båten utantill.
Vilka båtar kan vara lämpliga? Vår budget för båtköp är ganska stram tyvärr, men vi har surfat runt lite och tittat på Albin Vega och RJ85 i första hand.
Vega, absolut.
Misil 2 funkar nog också bra för långsegling, men är trängre.
RJ85, nja... nä. Bra skärgårdsbåt, ingen långseglare.
Misil 2 funkar nog också bra för långsegling, men är trängre.
RJ85, nja... nä. Bra skärgårdsbåt, ingen långseglare.
Alla borde ha skägg
Ni kan säkert trolla med detta (vid detta laget) tämligen malätna och biologiskt nedbrytbara objekt. Men se upp med skeppsmasken som grasserar väster om Simrishamn, den är svår på träfolkor. Men genom att doppa hela skorven i kreosot kan det finnas en chans. Fast den substansen är numera svår att få tag i i tillräcklig mängd så att doppning går att ordna. Fast Troll brukar fixa det mesta.....fotboll47 skrev:Hej!
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Jag tror alla är med på vad du menar, Seawolf, men finns det egentligen någon vettig anledning att ta frågan på det viset? Om det nu ÄR en trolleri, så är vi väl alla rutinerade nog att neutralisera sådana? Om inte, så är det ju inte så bussigt.
Det går ju trots allt att segla en Folkbåt (eller skall vi säga Folkboat?) under ordnade förhållanden, även om man, som Blondie Hasler konstaterade att det kunde bli tal om att "drown like a gentleman".
Det går ju trots allt att segla en Folkbåt (eller skall vi säga Folkboat?) under ordnade förhållanden, även om man, som Blondie Hasler konstaterade att det kunde bli tal om att "drown like a gentleman".
Anders S
Tja ,ibland är klartext det ärligaste,tror seawolf skrev vad många tänker , trots allt finns det mest omtanke i den ärligheten:-)
F´låt en yngling, men är det fråga om en NF-båt ("Nordisk folkbåt") eller en folkbåt? Iofs tror jag inte nåndera är detta rätta för en världsomsegling
Undra om fotboll47 just nu är ledsen över bemötandet av seawolf, eller skrattar glatt åt seawolfs text. Är det en ung grabb med drömmar så blev det kanske lite beskt, är det ett troll så blev det som trollet ville, dvs, han skrattar stort nu.
NF brukar stå för Nordisk Familjebåt, Nordisk Folkbåt är en träfolka och är väl det som avses, oavsett troll eller ejeriksbo1 skrev:F´låt en yngling, men är det fråga om en NF-båt ("Nordisk folkbåt") eller en folkbåt? Iofs tror jag inte nåndera är detta rätta för en världsomsegling
Mycket riktigt är jag en rätt ung man med drömmar, men jag har hängt tillräckligt på olika forum för att klara beskhet och liknande och ta åt mig den kunskap som ligger i svaren ändå. Ni har varit väldigt hjälpsamma och det får nog bli till att byta båt på vettigt sätt och lägga krutet på att drömma vidare med en mer rimlig båt. Det måste vara absolut bäst med en plastbåt eller en plåtbåt så slipper man skeppsmasken 
Jag får väl helt enkelt återkomma när en ny möjlighet att utföra min dröm uppenbarar sig. För finns det något bättre sätt att lära sig än att vända sig till alla er med erfarenhet!
Tackar!
Jag får väl helt enkelt återkomma när en ny möjlighet att utföra min dröm uppenbarar sig. För finns det något bättre sätt att lära sig än att vända sig till alla er med erfarenhet!
Tackar!
Finns ju möjligheter att få tag i ok båtar för längre turer,om man inte kräver så mycket utrymme ,havsfidran har ju varit en populär långfärdare och även allegro 27 an dessa går ju att få för runt femtio tusen kronor ,även några if båtar har gått lite längre.personligen skulle jag behöva ha enbåt runt 40fot för långsegling,man blir bekvämare för varje säsong så låt drömmen leva innan du blir för bekväm:-)
//Johan
//Johan
Om ni skall satsa på att långsegla så är det lämpligast att genomföra renoveringen av farfars båt, och se till att den inte är alltför nedbruten ännu utan frisk i träet. Men lägg inte pengar på modernare grejor ombord, håll den så nära ORIGINAL (den viktiga proviniensen har ni ju klar redan) som möjligt. Sen, efter någon säsong eller två av praktik, så är det bäst att sälja den till någon nostalgisk tysk, de är emellanåt förtjusta i sådana träbåtar i gott skick.fotboll47 skrev:Mycket riktigt är jag en rätt ung man med drömmar, men jag har hängt tillräckligt på olika forum för att klara beskhet och liknande och ta åt mig den kunskap som ligger i svaren ändå. Ni har varit väldigt hjälpsamma och det får nog bli till att byta båt på vettigt sätt och lägga krutet på att drömma vidare med en mer rimlig båt. Det måste vara absolut bäst med en plastbåt eller en plåtbåt så slipper man skeppsmasken
Tackar!
Pengarna räcker till någon lämplig plastbåt som utgångspunkt för långsegling. Man får mycket för pengarna idag på båtar runt 9 meter. I bästa fall får ni tag i en sådan som redan varit ute i världen ett varv, och som har det mesta av utrustning som behövs....
Om er plan är att köra lågbudget kan det vara värt att se på engelska dubbelkölade båtar som är grundgående. Världens marinor vet att ta betalt, och att i stället kunna ankra i flodmynningar där tidvattnet torrsätter båten på rätt köl är bra. Dessutom kan en grundgående båt som står lull emellanåt få använda urbefolkningarnas egna skyddade men grunda hamnar som knappt har avgifter alls.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "