Epoxi behandling, vad valde ni?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Epoxi behandling, vad valde ni?

Inlägg av Spider » lör 19 aug 2017, 08:00

Nu i September kommer vår båt blästras för att mot våren epoxibehandlas. Det finns ju massor av fabrikat och olika "veta bäst" tips så jag är nu lite intresserad av era olika erfarenheter av det fabrikat ni valde och det resultat ni nådde. Gärna kloka tips. Jag vill således helst ha svar av er som gjort behandling.

LasseT
Guldmedlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 04 nov 2007, 21:34
Ort: Lomma

Re: Epoxi behandling, vad valde ni?

Inlägg av LasseT » sön 20 aug 2017, 16:18

Eftersom jag ville ha VC17 som bottenfärg så la jag på 4 lager VC Tar2 efter bottenblästring. Dvs jag följde råden från tillverkaren av VC17. Har för mig att det var hösten 2013 jag fick den blästrad och våren efter som jag gjorde målningen, har fungerat bra hittills. Det var ganska lättarbetat. Funderade att ta coppercoat men det verkade jobbigare att lägga på.

Anledningen till blästringen var att de självpolerande färgerna bygger lager dvs man måste slipa för att det inte ska krackelera. Antar att det kommer att bli för tjockt med VC17 också nån gång men det dröjer förhoppningsvis längre.

/Lasse

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Epoxi behandling, vad valde ni?

Inlägg av Spider » sön 20 aug 2017, 20:36

Vi ligger i Mälaren så det blir utan bottenfärg.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Epoxi behandling, vad valde ni?

Inlägg av HansH » mån 21 aug 2017, 11:20

Hempel Light Primer på skrovet. Biltema epoxiprimer på köl och roder.
Och VC17 bottenfärg

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Epoxi behandling, vad valde ni?

Inlägg av Spider » mån 21 aug 2017, 21:12

Varför olika på skrov och köl resp roder?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Epoxi behandling, vad valde ni?

Inlägg av HansH » tis 22 aug 2017, 07:01

Epoxibehandlingen gjordes vid olika tillfällen. "Skrapade sönder" axeln när skrovet rensades på gammal färg så kölen fick vänta till nästa vinter.
Dessutom var jag inte helt nöjd med finnishen på Hempels Light Primer. Trots användandet av lackroller i mohair så blev det "apelsinskals-yta" och krävde en del våtslipande för att bli bra (jag kappseglar ibland o vill ha en slät botten).
Biltemas epoxiprimer gav en mycket bättre yta och priset var dessutom runt 40% lägre.
Så när jag gjorde om rodrets profil i år så var valet lätt - Biltemaepoxi!
Ett annat skäl till olika epoxi på skrov o köl kan vara att lösningsmedelsfri epoxi kräver högre temperatur för att härda. Det är svårt att få upp tillräcklig temperatur på en järnköl då den magasinerar vårnätternas låga temperaturer.
Lösningsmedelsbaserad epoxi härdar vid lägre temperaturer men kräver fler skikt då den bygger tunnare lager än lösningsmedelsfri epoxi.
Har epoxat ett par båtar med den mixen - lösningsmedelsfri på skrovet och lösningsmedelsbaserad på kölen.

BoJ
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 02 jul 2014, 10:34

Re: Epoxi behandling, vad valde ni?

Inlägg av BoJ » tis 22 aug 2017, 07:27

Men både Hempel Light Primer och Biltemas epoxy är väl lösningsmedelsbaserade.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Epoxi behandling, vad valde ni?

Inlägg av HansH » ons 23 aug 2017, 09:18

BoJ skrev:Men både Hempel Light Primer och Biltemas epoxy är väl lösningsmedelsbaserade.
Ja, därför behövs det både relativt hög temperatur och många lager för att det skall härda respektive bli tillräckligt täckande.
Det är inte på min egen båt som jag mixade lösningsmedels- och lösningsmedelsfri epoxi.
På den egna båten är det bara mix av tillverkare :)

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Epoxi behandling, vad valde ni?

Inlägg av omega » ons 23 aug 2017, 20:55

Jag har gjort botten behandling på tre båtar,blir alltid så trött på all färg som flagnar o lämnar en skrovlig yta.
Har därför alltid valt VC 17 en bra färg som inte bygger nästan något alls ,lättarbetad o torkar snabbt.
Valet på epoxi har då också blivit VC tar som rekommenderas ,också en lättarbetad produkt som blir slät o fin.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Epoxi behandling, vad valde ni?

Inlägg av Anders S » tis 29 aug 2017, 17:48

Valet står mellan lösningsmedelsbaserad respektive lösningsmedelsfri epoxy.

De gånger jag målat (tre olika båtar med lång brukstid efter målningen) har jag använt Internationals lösningsmedelbaserade färg (Interprotect). Argumenten är att det handlar om en färg, som kan målas "som vanligt" och att den är robust (feltolerant) vid appliceringen, bland annat därför att den härdar i lägre temperaturer och (genom lösningsmedlet) tål att målningsytan kan vara något mindre än "perfekt ren". På en normal uppläggningsplats, under normala förhållanden kan man (ändå) räkna med ett funktionellt resultat. International har två kulörer av Interprotekt för att man skall se var man (inte) målat...

Nackdelen är att man måste måla minst fem gånger (helst sju) för att få tätt och tillräckligt tjockt skikt. Därför blir det ett fasligt springande nere vid båten och färgen är dyr.

Mina egna erfarenheter är att den är mycket funktionell, sitter bra och håller länge. Till skillnad från sk "tjärepoxy" kan man också slipa Interprotekt vid behov, om man behöver bättra (byter någon genomföring eller givare) - på nuvarande båten var det tjärepoxy från början, den var intakt efter 15 år, men hopplös att måla vidare på. (VC-Tar är inte samma som Internationals gamla tjärepoxy, som är en

Ren epoxy kräver (som jag ser det) att man har en kontrollerad miljö, dvs helst inne i en hall eller ett riktigt bra tält. Det blir bra bara om man gör rent före och håller rent under målningen. Temperaturen är mer kritisk här. Färre lager för samma skydd är en fördel, men det krävs merarbete för att få samma finish . Gör man en böldpestreparation tror jag att ren epoxy är att föredra, handlar det om förebyggande av böldpest blir färg bättre.
Anders S

Skriv svar