Hakplåtar igen

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Hakplåtar igen

Inlägg av thomask » mån 22 maj 2017, 09:27

Skulle man kunna vara så full i fan (snål) så att man vänder hakplåten, och får den hela änden där den gör nytta?
[img]
Hakplåt.JPG
[/img]

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hakplåtar igen

Inlägg av Anders S » mån 22 maj 2017, 16:53

thomask skrev:Skulle man kunna vara så full i fan (snål) så att man vänder hakplåten, och får den hela änden där den gör nytta?
[img]Hakplåt.JPG[/img]
Jag vill inte sprida dålig stämning, men det är inte snålt, utan dumt att göra så. Hakplåten samverkar med haken, masten, hålet och om den är sprucken gör den inte det. Sedan har den ju spruckit av en anledning, och den anledningen försvinner inte för att du vänder plåten. Sedan är plåten troligen formad för att haken skall passa och den behöver inte vara symmetrisk.

Sedan (till tröst) - hakplåtar är inte dyra, bara man kan få tag på rätt sort (de är kompisar med sin hake, och Selden, Gibb, Navtec etc) är inte alldeles utbytbara. Det KAN ju vara så att felet uppstått för att du blandat plåt och hake?
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Hakplåtar igen

Inlägg av thomask » mån 22 maj 2017, 19:28

Nej du sprider inte dålig stämning! :)
Jaså det finns olika sådana? Har bara sett dom som finns på Benns (seldens?) Har en Swedespars rigg, som benns tog över. och det ser likadant ut som på bilden, får kolla mått noga med dom.
Allt på riggen verkar vara orört sen 1985. tror inte att tidigare ägare bytt något. Det är bara undervanten som var spruckna, konstigt nog.

/Thomas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hakplåtar igen

Inlägg av Anders S » mån 22 maj 2017, 19:41

thomask skrev:Nej du sprider inte dålig stämning! :)
Jaså det finns olika sådana? Har bara sett dom som finns på Benns (seldens?) Har en Swedespars rigg, som benns tog över. och det ser likadant ut som på bilden, får kolla mått noga med dom.
Allt på riggen verkar vara orört sen 1985. tror inte att tidigare ägare bytt något. Det är bara undervanten som var spruckna, konstigt nog.

/Thomas
Det behöver inte vara Selden, men kan vara det. Jag hade litat på Benns i detta, de brukar ha koll. Det som du vill snåla med är att inte behöva byta wirarna, om de är i gott skick. Ledtrådar som du kan ha med dig vid frågan är storleken på hålet, längden mellan nitarna, antalet nitar etc. Ett foto med påtejpat måttband kan vara vettigt som hjälp.

Undervanten tar mycket stor del av belastningen - de skall ju både hålla emot spridarroten (dvs, lasta av en del av toppvantets belastning) och bära sin del av segeltrycket
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Hakplåtar igen

Inlägg av Jaramaz » mån 22 maj 2017, 20:15

En mer än 30 år gammal rigg som börjat visa tydliga trötthetsproblem?

Då är det mer än dax för en ny stående rigg, dvs alla stag och vant. Det är faktiskt inte så dyrt.
Dessutom genomgång av mastbeslagen, byte av de som inte ser bra ut.

Så en lätt semantisk aspekt: i min glada ungdom benämndes de stag (trådar, wire, ...) som satt under de undre vantspridarna för undervant. Efter diskussion med mer moderna riggare har jag förstått att det nog var en väldigt lokal variant, om man så säger. Undervant är de snören som går via de undre vantspridarna, dvs det finns minst totalt två spridarpar.
Undervanten tar inte så mycket belastning, vilket syns på att de ofta är av mindre dimension än toppvanten och sidostagen (om vi nu håller oss till två-spridarpar modellen); dessa senare tar huvuddelen av belastningarna.

Men alltså, byt alla gamla wirar. Efter 30 år är de trötta även om de seglat i övre delen av bottenhavet. Det är inte kul att tappa masten. Jag lovar.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hakplåtar igen

Inlägg av Anders S » mån 22 maj 2017, 22:07

Jaramaz skrev:En mer än 30 år gammal rigg som börjat visa tydliga trötthetsproblem?

Då är det mer än dax för en ny stående rigg, dvs alla stag och vant. Det är faktiskt inte så dyrt.
Dessutom genomgång av mastbeslagen, byte av de som inte ser bra ut.

Så en lätt semantisk aspekt: i min glada ungdom benämndes de stag (trådar, wire, ...) som satt under de undre vantspridarna för undervant. Efter diskussion med mer moderna riggare har jag förstått att det nog var en väldigt lokal variant, om man så säger. Undervant är de snören som går via de undre vantspridarna, dvs det finns minst totalt två spridarpar.
Undervanten tar inte så mycket belastning, vilket syns på att de ofta är av mindre dimension än toppvanten och sidostagen (om vi nu håller oss till två-spridarpar modellen); dessa senare tar huvuddelen av belastningarna.

Men alltså, byt alla gamla wirar. Efter 30 år är de trötta även om de seglat i övre delen av bottenhavet. Det är inte kul att tappa masten. Jag lovar.

/J
Hej, Jaramaz :D

I min värld (eller del av den) kallas vanten toppvant, mellanvant och undervant om det är en mast med två spridarpar. Jag tror det är ganska vanligt att säga så.

Men att byta alla wirar (om de är 30 år) är lätt att hålla med om. Jag bytte mina då de var 25 år - och fick då besked av Seldens riggare att det var motiverat att gå upp en dimension, från 8 till 10 mm. Det kändes ju både bra och dåligt, samtidigt.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Hakplåtar igen

Inlägg av Jaramaz » tis 23 maj 2017, 16:05

Anders S skrev: Hej, Jaramaz :D

I min värld (eller del av den) kallas vanten toppvant, mellanvant och undervant om det är en mast med två spridarpar. Jag tror det är ganska vanligt att säga så.
Jo, hejsan Anders :P

Där ser man så lika det kan vara. Jag gjorde en liten offertförfrågan när jag skulle byta stående rigg för några år sedan, då använde jag just denna konvention som du återger ovan. Alla tre riggarna jag kontaktade (Benn's var en dem) svarade att de inte begrep vad jag ville ha, och konstaterade att undervant minsann är de stag som hålls ut av de undre vantspridarna. Jag tyckte väl att det var en underordnad fråga, tog det som en lokal sedvänja, gick vidare och köpte en ny stående rigg. Det dyraste var nog vantskruvarna - de skall också bytas, fö.
Nu när frågan blivit diskuterad just här så har jag åbäkat mig till att slå upp det hela och ser att tex Gransegel använder samma definition. Så det är bara att hålla med.

Ytterst märkligt de där svaren jag fick för några år sedan. Svårt att finna någon sensmoral.

//J

BoJ
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 02 jul 2014, 10:34

Re: Hakplåtar igen

Inlägg av BoJ » tis 23 maj 2017, 17:04

Fast Selden håller väl inte med riggarna om man tittar här på sid.10 och11.

http://www.seldenmast.com/files/1456145 ... -540-S.pdf

Vad tyckte riggarna det som vi vanliga dödliga (och Seldens) kallar undervant skulle kallas?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hakplåtar igen

Inlägg av Anders S » tis 23 maj 2017, 17:33

BoJ skrev:Fast Selden håller väl inte med riggarna om man tittar här på sid.10 och11.

http://www.seldenmast.com/files/1456145 ... -540-S.pdf

Vad tyckte riggarna det som vi vanliga dödliga (och Seldens) kallar undervant skulle kallas?
Skall man spekulera litet borde det i så fall kallas spridarstag. Stag är annars linorna som stagar masten i för-akterled, medan vanten är sidostöd. Då skulle man kunna krysta till något i stil med att undervanten är en sorts stag, eftersom de ofta har en för-akter-komponent.

Men undervant, mellanvant och toppvant duger rätt bra och borde begripas även av segelmakare, kan man tycka.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Hakplåtar igen

Inlägg av thomask » lör 10 jun 2017, 14:10

Så här blev det. Det finns inga likadana plåtar att få tag i längre. inga liknande heller.
Förstärkningen hade kunnas läggas på insidan möjligen, men då hade det blivit mycket dyrare. (en riggfirma fick göra jobbet) Ska montera dit nya passande undervant med.
Nu är riggen äntligen på båten, känns jäkla skönt!!!!

/ Thomas
[img][/
Riggplåt.JPG
img]

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Hakplåtar igen

Inlägg av thomask » fre 19 jan 2018, 17:45

Har äntligen hittat en lösning på hakplåtarna i inlägget. (Kanske någon annan stackare råkar ut för samma)
Undervanten fick ju en krigsreparation i inlägget ovan, till toppvanten som jag har tänkt att byta, hittade jag plåtar som stämmer mot haknyckel OCH mast, dessutom MKT kraftigare plåt. men hålbilden för popnitarna var tyvärr helt fel.
tigsvetsen fick lägga igen dom felaktiga hålen, och nya som passar för masten kom till.
Helt perfekt passform blev det! :)
[img]
DSC_0045.JPG
[/img]
https://www.onedesigncenter.se/block-be ... 6-7mm.html

/ Thomas

Skriv svar