El fel till manöver panelen

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 570
Blev medlem: tor mar 25, 2004 9:01 am
Ort: trollhättan

El fel till manöver panelen

Inläggav omega » mån apr 17, 2017 5:40 pm

Hej på er alla
Frågade i somras om ett problem jag hade ,när motorn hade gått en stund så började summern småjluda lite,den pep ej ordentligt bara lät lite lågt o lite sporadiskt,blev lite oroad först att det var något med oljetryck eller värme,väl i hamn Så byttes impeller och systemet testades oljtrycks givaren testades osv.Men när färden fortsatte så återkom ljudet lite typiskt gick vinfronten anholt i hyfsat hög sjö,men jag gick ned o kopplade bort givare efter givar ,avlägsnade kablarna på oljetryck ,värme ,o läckage givare,sommtur var så kvarstod felet,alltså motorn var okej.väl hemma Hunnebostrand igen började felsökningen,men när jag ruskat om lite kablaget försvann bekymret .sent på hösten återkom det kollade lite på elschemat och konstaterade att det måste vara någon slags överledning någon stans,hittade även den såkallade förstärkaren till läckage varningen,fick även veta att den skall va skott monterad ,det var den ej utan stripsad runt kabelhärvan ,jag antar att den
Förstärker signalen om bälgen blir vattenfylld ,då vatten ej leder bra nog,vet någon hur denna mackapär är uppbyggd,är det den jag visar på bild om jag lyckas få med en bild.
Jag skulle tänka mig att den är ett relä som påverkas även vid dålig signal,det skulle ju med stor sannolik het vara den som spökar,kanske någon av er har lite tips o kunskap om detta
Irriterande att höra detta ljud av o till,motorn är en Yanmar med panel typ B

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 570
Blev medlem: tor mar 25, 2004 9:01 am
Ort: trollhättan

Re: El fel till manöver panelen

Inläggav omega » mån apr 17, 2017 5:43 pm

IMG_1616.JPG
IMG_1615.JPG
IMG_1614.JPG
IMG_1616.JPG
IMG_1616.JPG
Bilagor
IMG_1613.JPG

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 10854
Blev medlem: fre maj 20, 2005 7:23 am
Ort: Lomma

Re: El fel till manöver panelen

Inläggav Anders S » mån apr 17, 2017 8:07 pm

omega skrev:Hej på er alla
Frågade i somras om ett problem jag hade ,när motorn hade gått en stund så började summern småjluda lite,den pep ej ordentligt bara lät lite lågt o lite sporadiskt,blev lite oroad först att det var något med oljetryck eller värme,väl i hamn Så byttes impeller och systemet testades oljtrycks givaren testades osv.Men när färden fortsatte så återkom ljudet lite typiskt gick vinfronten anholt i hyfsat hög sjö,men jag gick ned o kopplade bort givare efter givar ,avlägsnade kablarna på oljetryck ,värme ,o läckage givare,sommtur var så kvarstod felet,alltså motorn var okej.väl hemma Hunnebostrand igen började felsökningen,men när jag ruskat om lite kablaget försvann bekymret .sent på hösten återkom det kollade lite på elschemat och konstaterade att det måste vara någon slags överledning någon stans,hittade även den såkallade förstärkaren till läckage varningen,fick även veta att den skall va skott monterad ,det var den ej utan stripsad runt kabelhärvan ,jag antar att den
Förstärker signalen om bälgen blir vattenfylld ,då vatten ej leder bra nog,vet någon hur denna mackapär är uppbyggd,är det den jag visar på bild om jag lyckas få med en bild.
Jag skulle tänka mig att den är ett relä som påverkas även vid dålig signal,det skulle ju med stor sannolik het vara den som spökar,kanske någon av er har lite tips o kunskap om detta
Irriterande att höra detta ljud av o till,motorn är en Yanmar med panel typ B


Yanmars instrument fungerar enligt samma principer som andra, dvs man har givare som arbetar med ström och resistans. Det som skiljer de flesta mätarsystem gentemot Yanmar är impedanserna och "nolläget", där Yanmar är bakfram jämfört med till exempel VDO (varför vete skam). Det här gör att man måste ha Yanmargivare till Yanmarinstrument, annars visar de fel. Däremot är varningsgivarna för tryck och temperatur som alla andra, de leder ström då trycket är borta eller tempen blir för hög. Lamporna och summern arbetar med samma insignal, men kanske inte med samma gränsvärden. Här gissar jag i så fall på oljetryckskontakten.

Du kan också ha en övergångsresistans i kabelsystemet vid summern, eller (det inträffade på min motor, också en Yanmar och med varvräknargivaren) så hade kabelstammen "tappat tråden", troligtvis genom att vibrera av - jag fick byta kabel för att lösa problemet, det var inte svårt eller dyrt. En annan möjlighet är att oljetrycket blir en smula lågt och larmet låter utan att lampan tänds.

Det du kan göra är att kontaktspraya alla kabelförbindelser, kontaktstift och skarvkopplingar. Kvarstår problemet, kan kablarna vara slitna (dvs, koppartråden har vibrationshärdats och brustit, med intermittent kontakt som första konsekvens. Det handlar om små strömmar i normalläget, så en kabel kan fungera hur bra som helst om den böjs tillrätta. Kanske är ojekontakten "på gränsen" - man kan då prova om summersignalen försvinner då varvtalet ökas helt litet. Då kan en ny givare behövas.

Fuktsensorförstärkaren är troligen en enkel strömförstärkare, så att den lilla strömmen i sensorn skall orka driva summern om du får fukt i dubbelbälgen. Då är det fara å färde, för då har den yttre bälgen fått en liten läcka. (Eller, den inre om det står vatten i maskinrummet, kanske mindre troligt.
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 570
Blev medlem: tor mar 25, 2004 9:01 am
Ort: trollhättan

Re: El fel till manöver pane

Inläggav omega » mån apr 17, 2017 9:21 pm

Tack för att du orkade läsa tråden,men problemet kvarstår när samtliga givare är bortkopplade fysiskt,så då kvarstår ju bara kabelproblem eller förstärkare del,sen angående varvtal så försvinner felet när varven sänks med 500 varv ,tyder ju med på vibrations beroende fel,lurar lite på förstärkaren ,antagligen behövs den för att vatten leder lite för dåligt dådet blir ett högt övergångsmotstånd ,då löses detta med en förstärkare ,som troligtvis har en reläfunktion,pratade med en mekaniker om detta och han nämnde att den måste vara skottmonterad ,hittar dock inget om detta på nätet,vet ju inte ens vilket håll den skall sitta på,om det nu ens är den manicken jag fotade,men fann inget annat på ledningen som kunde tänkas vara denna,märkligt att det inte finns några instruktioner på den

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 10854
Blev medlem: fre maj 20, 2005 7:23 am
Ort: Lomma

Re: El fel till manöver pane

Inläggav Anders S » mån apr 17, 2017 10:12 pm

omega skrev:Tack för att du orkade läsa tråden,men problemet kvarstår när samtliga givare är bortkopplade fysiskt,så då kvarstår ju bara kabelproblem eller förstärkare del,sen angående varvtal så försvinner felet när varven sänks med 500 varv ,tyder ju med på vibrations beroende fel,lurar lite på förstärkaren ,antagligen behövs den för att vatten leder lite för dåligt dådet blir ett högt övergångsmotstånd ,då löses detta med en förstärkare ,som troligtvis har en reläfunktion,pratade med en mekaniker om detta och han nämnde att den måste vara skottmonterad ,hittar dock inget om detta på nätet,vet ju inte ens vilket håll den skall sitta på,om det nu ens är den manicken jag fotade,men fann inget annat på ledningen som kunde tänkas vara denna,märkligt att det inte finns några instruktioner på den


Nä, det som kvarstår är lamporna, summern, kabelproblem och förstärkare. Summern kan du inte utesluta på det sättet. Däremot kan du kolla alla varningslamporna i alla fall, summern tänder inga lampor. Slocknar alla lamporna (som de skall, oljetrycket släcker vid tryck, templampan tänds vid hög temp, läcklampan då du kortsluter läckgivaren och laddlampan (som inte påverkar summern) slocknar då motorn startat fungerar sensorkretsarna. Lamporna (när de tänds) triggar dessutom summern (såvitt jag kan läsa schemat), och du skall inte utesluta att en lampa med brusten glödtråd kan vibrera så att summern "nästan startar", men inte lysa. Så kolla alla lamporna också, alla utom överhettningen skall lysa vid start, och det finns en testknapp.

Förstärkaren är svårtestad, men troligen har givaren ett resistansvärde som skall stämma och förstärkaren kan man nog testa med en potentiometer i stället för givaren (som ställs på rätt resistans). Koppla bort förstärkaren den också, och anslut sedan en givare i taget till problemet återkommer. Återkommer det inte (dvs, felet är intermittent) är det förstås svårt att isolera det. Förstärkaren är troligen en darlingtontransistor och ett par avkopplingskondensatorer, men det vet jag egentligen inte... :D

Försvinner problemet då du rör på kablarna skall du kolla alla kontaktstycken och i andra hand själva kablarna.
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 570
Blev medlem: tor mar 25, 2004 9:01 am
Ort: trollhättan

Re: El fel till manöver panelen

Inläggav omega » tis apr 18, 2017 8:21 pm

Hej igen följde kabelstammen idag ,sprutade kontaktspray i alla kontakter ,som förövrigt såg mycket fina ut,började vid panelen ,när jag kom till baksidan drevet satt stammen stripsad mot ett järn ,drog lite där,o fann då stora skavmärken,så jag tror felet är funnet,
Tack för lite god feedback
//Johan
Bilagor
IMG_1617.JPG


Återgå till "Fixa och vårda din båt"



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst