Motorbyte?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Kenta
Guldmedlem

Motorbyte?

Inläggav Kenta » tis apr 11, 2017 12:08 pm

Jag går i motorbytestankar.
I min båt sitter det en väl fungerande sötvattenkyld MD7A med ett 110S-drev. Helrenoverad vintern 2000. Men motorn är något för klen, 12 hk, skulle gärna vilja ha lite mer att knuffa på med. Men det är inte det stora problemet.
Med åren så har jag blivit lite mera omfångsrik midskepps, och ska jag byta oljefilter, bränslefilter och impeller så måste jag krypa ner i BB stuvutrymme och in under sittbrunnsdurken för att komma åt dessa så viktiga detaljer. Vilket de senaste åren varit nästan omöjligt. Lägg därtill progressiva glasögon och försöka att hitta fokus när man har vikt sig dubbel för att känna sig enkel!
Jag kollade på mässan i år vilka smådieslar som hade alla viktiga servicefuktioner i fronten, och fann till min förvåning att det var endast en modell som ingenjörerna hade tänk till på, när de konstruerade sin motor.
Beta var den enda motorn som hade oljefilter, bränslefilter och impeller åtkomligt i fronten.
Så nu är min fråga, finns det någon som har installerat en 20 hk Beta och är nöjd/missnöjd med den. Synpunkter i övrigt etc.
Finns det någon i vårt avlånga land som köper upp gamla VP-motorer och drev?
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Motorbyte?

Inläggav T » tis apr 11, 2017 1:44 pm

Det beror väl lite på vad det är för båt och hur motorutrymmet ser ut, var det passar bäst att ha servicepunkterna placerade. På min båt passar det bäst akterut. Där sitter även de flesta grejorna. Oljefiltret satt tidigare på sidan av motorn men numera, mha av en adaptermanick, sitter det på akterskottet i motorrummet tillsammans med sjövattenfilter och CAV-filter. Det enda som är kvar föröver är generatorremmen men det kan jag leva med.
Lombardini har ett kit man kan skaffa, som placerar de efterfrågade servicepunkterna på motorns framkant. Det finns säkert till andra fabrikat också.

:o
/T

SYBY
Guldmedlem

Inläggav SYBY » sön apr 16, 2017 7:08 pm

Jag bytte ut en MD7A mot en 20 hästars Beta (kallades BD722 på den tiden) 2006, dock inte S-drev utan axel.
Motorn har fungerat mycket bra och jag är nöjd med bytet.
Jag tror dessutom att Betamodellen idag har förbättrats på några punkter jämfört med för 10 år sedan, exempelvis gjordes en omdesign av värmeväxlaren ca 2011 och generatorn har idag multirib/microvee rem som standard. Beta erbjuder också en hel del tillval vad gäller avgaskrökar, motorpaneler m m.

Spider
Diamantmedlem

Inläggav Spider » sön apr 16, 2017 9:38 pm

Som T skrev så finns nog fler varianter. Jag blev lite förvånad när en båtklubbsgranne köpte ny maskin och inte fick rostfri avgaskrök som standard. För mig föll valet på en Lombardini men med servicepunkterna orginalmonterade då vi inte har platsbrist. Gör en lista på viktiga saker och se vad de olika fabrikaten erbjuder. För oss kändes varvräknare ( enklare att få rätt propeller om det felar) och rostfri avgaskrök viktigt, samt en motor med så låga utsläpp som möjligt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inläggav Anders S » mån apr 17, 2017 8:26 am

Det har nog varit på tapeten tidigare, men bland annat Lombardini (men kanske inte alla?) har kamrem, en lösning med för- och nackdelar. En av nackdelarna är att den byts vid vissa intervall (i Lombardinis fall, långa). Det här är inga stora problem, om man kommer åt. Det finns (på alla motorer) andra sådana servicepunkter där man med fördel kan tänka på saken redan vid monteringen.

Tillbehör för att flytta olje- och bränslefilter till mänskligt åtkomliga platser är standardtillbehör. Mekaniska bränslepumpar kan man sätta ett lock på och byta till elektriska etc. Sjövattenfiltret sätter man där man vill, i många fall kan man ha en längre ledning till kylarens expansionskärl (om sådant finns) - oljepåfyllningen måste man nå, men också avtappningen och oljestickan (som ibland är båda).
Anders S

SYBY
Guldmedlem

Inläggav SYBY » mån apr 17, 2017 9:13 am

På Beta 20, eftersom trådskaparen är intresserad av den, är det bland servicepunkterna egentligen bara luftfiltret och värmeväxlarens offeranod som inte sitter på eller nära fronten. Åtminstone anoden bör bytas varje säsong. Har man bara lärt sig var den sitter, så bör man kunna göra det bytet i blindo, på armlängds avstånd.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inläggav marede » mån apr 17, 2017 1:03 pm

[Edit. Lite OT]
Vad som väl inte alltid är lätt att flytta på är sjövattenpumpen då den ofta har (eller hade på äldre motorer?) mekanisk drivning.
//Martin
Najad 34 HR -77