Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av marede » tis 26 apr 2016, 14:27

Jag fick ta hjälp av en vinkelslip för att få loss en genomföring och gick då igenom gelcoaten på ett par ställen när jag skulle 'tårta upp' flänsen på genomföringen. Är det något man behöver åtgärda med ny gelcoat eller likvärdigt, eller räcker det med att lägga på lite sika/tec7 i spåren när jag monterar den nya genomföringen? Det handlar enbart om funktion, rent estetiskt kommer allt att täckas av bottenfärg.

Jag har tyvärr bara en taskig bild med ett skjutmått som skymmer, tagen innan jag slipade bort bottenfärgen runt om. Men jag tror att man får en hygglig bild av det hela ändå. Gelcoaten är orange så det handlar om de vit-grå områdena i bilden.
skadad gelcoat.jpg
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av Calle C » tis 26 apr 2016, 17:34

Min uppfattning är att du inte behöver göra något åt det
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av marede » tis 26 apr 2016, 22:20

Calle C skrev:Min uppfattning är att du inte behöver göra något åt det
Menar du att det räcker med sika/tec7, eller att man låter det vara helt och bara målar över?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av Calle C » ons 27 apr 2016, 08:08

Jag antar att du lägger på sika när du sätter dit den nya genomföringen
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av marede » ons 27 apr 2016, 08:38

Ok, tack! :) Då fyller jag upp även spåren med tätningsmassa.
//Martin
Najad 34 HR -77

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av HansH » ons 27 apr 2016, 09:53

Gelcoat är ju inte helt "vattentätt" utan det behövs sika eller epoxi för att skydda laminatet.
Om det hade varit en synlig "skada" utanför flänsen så bör du lägga på epoxigrund eller liknande.
Bottenfärg och gelcoat är inte täta utan släpper igenom vatten - det är så som sk plastpest uppstår

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av marede » ons 27 apr 2016, 10:41

HansH skrev:Gelcoat är ju inte helt "vattentätt" utan det behövs sika eller epoxi för att skydda laminatet.
Om det hade varit en synlig "skada" utanför flänsen så bör du lägga på epoxigrund eller liknande.
Bottenfärg och gelcoat är inte täta utan släpper igenom vatten - det är så som sk plastpest uppstår
Tack för det. Då borde jag väl egentligen lägga på något utanför flänsen utöver "skadorna" från vinkelslipen, då jag sandpapprat ner till gelcoaten en bit utanför flänsen för att få en bra yta att limma den nya genomföringen på. Inga stora ytor, ett par cm extra runt flänsen kanske.

Enligt tidigare ägare ska båten vara behandlad med tjärepoxi från start. Jag misstänker att det rödbruna i bilden (under den svarta bottenfärgen men ovanpå den oranga gelcoaten) skulle kunna vara det. Skulle det kunna stämma? Någon som vet hur tjärepoxi ser ut? :?:

Är det inte tjärepoxi behöver jag nog inte lägga på någon epoxigrund utanför flänsen. Eller snarare, då bör jag slipa ner resten av skrovet och lägga epoxigrund på hela, men det blir i så fall inte denna säsong. :roll:
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av marede » ons 27 apr 2016, 11:24

marede skrev:
HansH skrev:Gelcoat är ju inte helt "vattentätt" utan det behövs sika eller epoxi för att skydda laminatet.
Om det hade varit en synlig "skada" utanför flänsen så bör du lägga på epoxigrund eller liknande.
Bottenfärg och gelcoat är inte täta utan släpper igenom vatten - det är så som sk plastpest uppstår
Tack för det. Då borde jag väl egentligen lägga på något utanför flänsen utöver "skadorna" från vinkelslipen, då jag sandpapprat ner till gelcoaten en bit utanför flänsen för att få en bra yta att limma den nya genomföringen på. Inga stora ytor, ett par cm extra runt flänsen kanske.

Enligt tidigare ägare ska båten vara behandlad med tjärepoxi från start. Jag misstänker att det rödbruna i bilden (under den svarta bottenfärgen men ovanpå den oranga gelcoaten) skulle kunna vara det. Skulle det kunna stämma? Någon som vet hur tjärepoxi ser ut? :?:

Är det inte tjärepoxi behöver jag nog inte lägga på någon epoxigrund utanför flänsen. Eller snarare, då bör jag slipa ner resten av skrovet och lägga epoxigrund på hela, men det blir i så fall inte denna säsong. :roll:
Efter att ha läst på lite snabbt om epoxigrund (Hempel och International) inser jag att detta inte blir utfört i år oavsett. Båten måste sjösättas inom en vecka och epoxi ska läggas i 5 skikt med torktid (i föreliggande temperatur) på minst 10 timmar mellan skikten. Jag har 10 mil att köra till båten så det handlar om ca 100 mil och 12 timmar körtid fördelat på minst 5 dagar. Blir tajt...

En nödlösning är ju att spackla sika på den blottade gelcoatytan, men behöver man egentligen vara så orolig för plastpest?
Ref: http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=830

Det vore oavsett intressant att veta om det rödbruna i bilden kan vara tjärepoxi? ...så jag vet om jag ska slipa ner hela skrovet till nästa säsong eller bara ett litet område kring genomföringen... :wink:
//Martin
Najad 34 HR -77

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av HansH » ons 27 apr 2016, 12:00

Tjärepoxi tror jag inte det är, den brukar väl vara svart typ VC-Tar.
Men gammal tjärepoxi blir kanske brun...
"Vanlig" epoxiprimer brukar finnas i vitt, gult, grått men går ju att bryta i andra kulörer. Främst för att kunna lägga flera skikt och enkelt se var man målat (samma kulör på skikten = svårt att se).
När det gäller att vårutrusta en båt på annan ort så löste jag det med att bo kvar i båten under en långhelg.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av marede » ons 27 apr 2016, 12:15

HansH skrev:När det gäller att vårutrusta en båt på annan ort så löste jag det med att bo kvar i båten under en långhelg.
Jag bör väl för tydlighetens skull nämna att båten är vårrustad, klar och sjösattes i lördags men fick torrsättas efter några timmar då läckage i kulventil upptäcktes och jag beslöt byta även genomföringen. Och nu ligger jag på land på dispens till tisdag. Lite surt milt uttryckt, men nu kan jag i alla fall sova lugnt.... :)
//Martin
Najad 34 HR -77

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av HansH » ons 27 apr 2016, 13:08

Ajdå! Då hann du steget längre än jag drabbades av förra året.
dagen innan sjösättning skulle jag smörja upp kulventilerna varvid den för toatanken gick i bitar - kulan sprack och axeln gick av...
Blev lite hektiskt att hinna byta ventilen innan sjösättning.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av marede » ons 27 apr 2016, 13:28

Aj då, men du hann få till det i tid ändå alltså - bra där! :D
Låter dessutom som en skada man hellre hanterar med tom och för säsongen oanvänd toatank, än efter midsommar med halvfull tank...

Min kulventil hade troligen frusit trots motionerade av handtag och trekvartsläge. Kulan var sprucken och likaså ventilhuset. Tyvärr satt sprickan nedåt så den gick omöjligt att se med ventilen monterad. Men det blev en fin stråle när jag testade att öppna ventilen vid sjösättningen. Med stängd ventil fick jag nån droppe var femte minut. Trodde först det läckte via axeln mellan handtag och kula. Det är ingen genomföring som egentligen används (sjövatten till toalett och gråvatten från handfat, men använder färskvatten och släpper handfatsvatten till toatank) så jag funderade ett slag på att sätta en plugg från utsidan och åtgärda senare i sommar eller till hösten. Men med facit i hand känns det ruskigt skönt att fixa det nu. Passar på att byta ytterligare en genomföring och halvrisig ventil när jag nu ändå håller på. Den var tät, men här tas inga risker... :D
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av Calle C » ons 27 apr 2016, 20:00

Osmos, plastpest har ingenting med detta att göra
Osmos uppstår av helt andra orsaker
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av marede » tor 28 apr 2016, 06:11

Calle C skrev:Osmos, plastpest har ingenting med detta att göra
Osmos uppstår av helt andra orsaker
Hur uppstår osmos undrar jag då nyfiket?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Laga gelcoat vid byte av genomföring?

Inlägg av Anders S » tor 28 apr 2016, 07:36

Ytterst kortfattat (Vem, jag?):

Osmos är en fysikalisk process som drivs att att vatten (molekyl) tränger in igenom gelcoaten, reagerar med kvarvarande kemikalier i plasten (fel blandningsförhållanden, dålig uthärdning, främmande ämnen i plasten eller armeringen etc) och blir en större molekyl, som inte kan komma ut igen. Då skapas de typiska blåsorna när inte vattnet kan flytta på sig. Det är korrekt att gelcoat (precis som färg, goretex och hud) inte är totalt ogenomtränglig för vatten. I normalfallet (när plasten är felfri och komplett uthärdad) avgår vattnet igen då båten torrsätts.

Det vi är rädda för (alltså, lagom bekymrade för) i det här fallet är att hålet och kanterna saknar gelcoat och därför kan suga upp vatten i laminatet den vägen. Det är ingen akut risk med detta, men det är förstås bättre om man "tätar" mot laminatet, ifall det skulle finnas tomrum i det (dåligt rullat, litet för litet polyester, dvs "torrt laminat". Det kan det finnas även på i princip felfria båtar på enstaka ställen.

Så Marede slafsar helt enkelt på på Sikaflex så pass att det träcker ut när man dra åt(så man vet att hela mellanrummet fyllts) , trycker ner litet i eventuella synliga småjack, låter härda, slipar litet lätt och målar sedan bottenfärg. Det bör räcka.
Anders S

Skriv svar