Rost på köl. Bara måla över?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Rost på köl. Bara måla över?

Inlägg av HansH » tis 26 jan 2016, 10:42

Be "hamngubbarna" lyfta båten och flytta träbitarna som kölen står på.
Eller så avvaktar du till nästa år och ber då dem att lägga träbitarna lite förskjutet i förhållande till hur de låg i år.
Inte helt optimalt men förr eller senare har du slipat bort rosten och täckt hela undersidan av kölen med epoxi.
Maxi 77 väger iofs inte så mycket så om man vet vad/hur man gör så går det att göra den manövern själv mha domkraft och eller justerbara stöttor.
OBS, om du är osäker på hur att göra så skall du INTE ge dig på den manövern själv då det finns en inte försumbar risk att båten välter.
Gjorde just detta på min Express när det begav sig (Expressen väger väl iofs lite mindre än 77an - 1800 mot 2000kg).
Var inga problem att lyfta den såpass mycket i ena änden att det gick att flytta en av träbitarna nån decimeter.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Rost på köl. Bara måla över?

Inlägg av Peter_K » tis 26 jan 2016, 11:11

Jag struntade i att åtgärda under kölen, jag insåg att jag ändå kommer att skrapa i där när jag skall lägga till och det är grundare än jag hoppats och då blir det ändå repor och skador. Verkar ha funkat hittills.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Rost på köl. Bara måla över?

Inlägg av T » tis 26 jan 2016, 15:41

peon skrev:Återigen, tack för alla tips! Var dock ute och tittade till båten till helgen och kom att tänka på att den givetvis står på kölen, dvs det går inte att komma åt att slipa/måla under kölen (finns list rost även där). Är det meningsfullt att slipa & lägga på epoxy ändå eller är det verkningslöst då rosten kryper upp underifrån?
Om du har Seaquip-stöttor (eller ev motsvarande) kan du enkelt lyfta båten (vicka i längsled) och flytta om kölpallningen. Eller ta bort en pallningsdel i taget (förutsätter förstås att det är två). Fixa ena halvan av undersidan, sätt tillbaka pallningen, vicka åt andra hållet, ta bort pallningen och fixa den halvan.

:o
/T

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: Rost på köl. Bara måla över?

Inlägg av peon » ons 27 jan 2016, 16:59

Problemet är att även om båten flyttas så att jag kommer åt halva kölen underifrån så har jag bara 1 dm utrymme. Kanske räcker att handslipa med sandpapper men svårt att komma åt med slipen. Men det kanske räcker att slipa det jag kommer åt och lägga på epoxi + grundfärg, viktigast är väl att få en jämn friktionsfri yta på kölen?

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Rost på köl. Bara måla över?

Inlägg av feeling286 » tor 28 jan 2016, 06:08

Hej.

1 Dm räcker gott och väl. Behandlade min botten och järnköl som också står dikt an i vaggan. Jag hoppade över delen just under kölen, O peppar peppar så har den varit rostfri sedan 2008. Däremot var jag noga vid stöttorna så jag fick med hela botten.

Mvh johan

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Rost på köl. Bara måla över?

Inlägg av HansH » tor 28 jan 2016, 08:17

peon skrev:Problemet är att även om båten flyttas så att jag kommer åt halva kölen underifrån så har jag bara 1 dm utrymme. Kanske räcker att handslipa med sandpapper men svårt att komma åt med slipen. Men det kanske räcker att slipa det jag kommer åt och lägga på epoxi + grundfärg, viktigast är väl att få en jämn friktionsfri yta på kölen?
1 dm, det är ju gott om plats ;)
När det gäller jämnheten så hänger det naturligtvis på hur du använder båten. Om du kappseglar mycket så kanske en jämn undersida av kölen är prioriterat då det kan ge dig nån sekunds försprång i jämförelse med en båt med skrovlig undersida på kölen...
Skämt åsido. En jämn, rostfri yta är självklart något man eftersträvar men av olika anledningar.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Rost på köl. Bara måla över?

Inlägg av Peter_K » tor 28 jan 2016, 10:45

Om du kappseglar - lägg hellre tiden att fixa undersidan av kölen på att öva slag; då blir sekunden (om det ens är det...) lätt en halv till en minut. :-)

En slät botten handlar inte bara om knop; det handlar om höjdtagning också. Dvs - du gör färre slag på semestern, och det är ju aldrig fel.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: Rost på köl. Bara måla över?

Inlägg av peon » tor 28 jan 2016, 12:10

Kappseglar inte (inte än iaf) utan är en vanlig nöjesseglare. Tänkte mest på normalt båtunderhåll, om jag inte målar kölen får jag väl en massa havstulpaner och alger på den? Och att måla utan att slipa bort rosten är väl lönlöst?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Rost på köl. Bara måla över?

Inlägg av T » tor 28 jan 2016, 14:00

Vinkelslip är ett bra vapen i sammanhanget.

Jag tycker det finns ett egenvärde i att ens båt är välvårdad och proper, oavsett hur man använder den.
Det som diskuteras här är ett grundjobb (justera pallning, slipa rost, stryka första lagret epoxy), som kanske tar en dag. Sen, lite beroende på väder och ambitioner, tar det några dar till (fler lager med epoxy och eventuell spackling).
Rom byggdes inte på en dag; om du i år ser till att få bort all rost och förhindra att ny uppstår, kan du ju fortsätta nästa år med att få till en bra finish. Om det känns övermäktigt att ta allt på en gång.
Fuskjobb är alltid det samma som ogjort jobb, förutom det extra jobb som det innebär att ta bort fusket.
För länge sen gjorde jag ett rejält fuskjobb med en köl, innan sjösättning såg det helt okej ut, efter höstupptagningen hamnade kölen i tidningen...

Det finns inga genvägar...

:o
/T

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Rost på köl. Bara måla över?

Inlägg av HansH » tor 28 jan 2016, 14:17

peon skrev:Kappseglar inte (inte än iaf) utan är en vanlig nöjesseglare. Tänkte mest på normalt båtunderhåll, om jag inte målar kölen får jag väl en massa havstulpaner och alger på den? Och att måla utan att slipa bort rosten är väl lönlöst?
Havstulpaner växer även på släta ytor, så även alger.
Däremot blir det enklare att avlägsna beväxningen om det är slätt.
För att förhindra påväxt så är det tyvärr giftfärg som gäller.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Rost på köl. Bara måla över?

Inlägg av thomask » fre 29 jan 2016, 18:56

MÅSTE bara få kapa tråden lite!
Om man har järnköl och har den nerslipat så långt man orkar, Vad gör man sen??? Epoxi rätt på, eller ska det vara någon typ av grund ? Man vill ju inte att järnet i kölen ska ligga och bubbla under epoxifärgen/spacklet.

Anledningen till att jag frågar, är att båten jag hade innan, där la jag Epoxi Gelshield 200 ( 10 lager) direkt på järnet. Såg jättebra ut i 2 år, sen började det komma pyttesmå bubblor av rost. Kanske skall man ha någon typ av primer innan???


/Thomas

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Rost på köl. Bara måla över?

Inlägg av T » fre 29 jan 2016, 19:17

thomask skrev:MÅSTE bara få kapa tråden lite!
Om man har järnköl och har den nerslipat så långt man orkar, Vad gör man sen??? Epoxi rätt på, eller ska det vara någon typ av grund ? Man vill ju inte att järnet i kölen ska ligga och bubbla under epoxifärgen/spacklet.

Anledningen till att jag frågar, är att båten jag hade innan, där la jag Epoxi Gelshield 200 ( 10 lager) direkt på järnet. Såg jättebra ut i 2 år, sen började det komma pyttesmå bubblor av rost. Kanske skall man ha någon typ av primer innan???


/Thomas
Epoxy är ju en primer i sig men det finns väl varianter som är mer eller mindre lämpliga... Den här är nog bra på rent järn:
http://epoxibutiken.se/produkt/nm-stalprimer-270/
http://www.nilsmalmgren.se/Datablad/DB% ... %20270.pdf

:o
/T

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Rost på köl. Bara måla över?

Inlägg av HansH » mån 01 feb 2016, 11:45

Om man inte står inomhus och därigenom kan få upp temperaturen på kölen så är valet av epoxi-typ viktig.
Lösningsmedelsfri epoxi behöver högre temperatur för att härda på ett bra sätt - och då är det inte bara lufttemperaturen som är viktig.
En järnköl kan magasinera mycket kyla under en stor del av dagen.
Har epoxibehandlat ett antal båtar (både helt nya och beg) och då har vi varit noga med att köra lösningsmedelsbaserad epoxi åtminstone på kölen.
Lösningsmedelsbaserad epoxi ger dock inte lika tjocka lager, så för att få tillräckligt skydd mot vatteninträngning så behövs fler lager färg.

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: Rost på köl. Bara måla över?

Inlägg av peon » ons 24 feb 2016, 20:21

Här är min lilla köl. Ingen aning om den är epoxibehandlad tidigare men jag tror inte det
Bilagor
P1070277.JPG

Användarvisningsbild
peon
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: ons 02 sep 2015, 12:34

Re: Rost på köl. Bara måla över?

Inlägg av peon » tor 25 feb 2016, 13:19

Kan man använda samma epoxi för köl/botten? Får nog ta bort den gamla bottenfärgen då den flagnat lite (eller rättare sagt, det finns en del hål i färgen här och där) och om man ska ha epoxi mot gelcoaten är det väl lika bra att göra jobbet för både köl & botten tänkte jag.

Skriv svar